Ongewoon schoon. Hoe gewoon is dat?
Als ik de naam van Dafne Schippers noem, weet iedereen meteen over wie ik het heb. Fantastische atlete als u het mij vraagt. Tweevoudig wereldkampioene op de 200 meter, Olympisch zilver op de 200 meter, vorige maand nog zilver en brons tijdens het Europees kampioenschap. Maar hoeveel mensen kenden diezelfde Dafne toen ze nog de zevenkamp deed, aan het begin van haar carrière?
Meerkampers zijn atleten die heel uiteenlopende nummers aardig beheersen, maar het op de individuele nummers moeten afleggen tegen échte specialisten. Totdat Dafne ervoor koos om zich toe te leggen op één onderdeel, het sprinten. De rest weten we: ze werd de wereldtopper die iedereen nu kent.Atletiek is geen schoonmaak. Maar toch zie ik duidelijke parallellen tussen Dafne en Gom. Waren wij ook niet het schoonmaakbedrijf dat jarenlang de ‘meerkamp’ deed? We hadden schoonmaakmedewerkers en klantmanagers die dagelijks switchten tussen een kantoor en een hotel, tussen een zorginstelling en een school. En dat deden we echt niet onverdienstelijk. Maar onder druk van de steeds verder toegenomen eisen werd het steeds lastiger om voor goud te gaan bij onze opdrachtgevers.
Daarom hebben wij begin dit jaar de keus gemaakt ons volledig te specialiseren. Gom is een bedrijf geworden dat uit zes businessunits bestaat: Offices, Zorg, Onderwijs, Hospitality, Voedingsmiddelenindustrie (Kleentec) en Specialistische Reiniging. Elk van die zes units is specialist in zijn eigen vak. Dat geldt voor de medewerkers op de werkvloer, dat geldt voor de objectleiders en dat geldt ook voor het management, met per businessunit een eigen directeur.
Zo creëren we de ruimte om specialist te worden op hun eigen terrein. En dat kan alleen door je de hele dag te focussen op dat ene onderdeel waar jij goed in bent. Of anders gezegd: dat onderdeel waar je nog beter in wilt worden.
Want de splitsing in sectoren stelt Gom in staat ons 100% te verdiepen in wat er écht in een sector speelt. Alleen met die kennis ben je als schoonmaakbedrijf in staat een sterke, sectorspecifieke propositie te ontwikkelen. En alleen met die ervaring kun je als facilitair dienstverlener doen waarvoor opdrachtgevers je tegenwoordig in huis halen. Om waarde toe te voegen aan hun eigen business.
Was onze sectorgerichte ommezwaai begin dit jaar al opvallend, deze week voegen we er een nieuw element aan toe. Met de reclamecampagne ‘Ongewoon Schoon’ kiezen we ervoor dit verschil met andere schoonmaakbedrijven prominent te benadrukken. Niet alleen onze klanten willen we overtuigen van de meerwaarde van een echte specialist. Ook aan de rest van Nederland willen we dat kenbaar maken. Want ‘gewoon’ schoon bestaat niet meer, met de enorme verscheidenheid aan eisen en wensen in verschillende sectoren. Door ons te focussen op elk van deze sectoren, maken we het onszelf en onze klanten een stuk eenvoudiger.
Ook al klinkt het ongewoon, eigenlijk is die sectorgerichte aanpak heel logisch. Als er meer van je wordt geëist om uit te blinken, dan moet je focus hebben. Specialiseren dus. Want net als Dafne lopen we nou eenmaal graag voorop bij Gom.
‘Het meest gewaardeerde schoonmaakbedrijf van Nederland zijn’, is wat Albert van der Meulen drijft. Sinds mei 2015 is Albert van der Meulen (1966) algemeen directeur bij Gom. Met bijna 20 jaar werkervaring bij Tempo-Team heeft hij ruime ervaring in de zakelijke dienstverlening. De laatste 10 jaar was hij als directielid bij Tempo-Team Group achtereenvolgens operationeel directeur, commercieel directeur en directeur strategie, marketing & innovatie en heeft hij aan de wieg gestaan van tal van vernieuwingen.