• Madeline Dessing
  • 17 december 2015

Leiders niet klaar voor de toekomst

De huidige leiders van Nederlandse bedrijven zijn onvoldoende voorbereid op de uitdagingen waarvoor ze staan. Madeline Dessing, Managing Director van Hay Group Benelux -recent samengegaan met Korn Ferry- maakt zich zorgen, maar ziet ook kansen. Want goed leiderschap bepaalt meer dan ooit het succes van een organisatie. Maar dan moeten leiders wel in staat zijn deze drie uitdagingen aan te gaan.

Omgaan met druk in veranderingsprocessen

De werkdruk van managers neemt toe omdat businessmodellen continue veranderen door internationale concurrentie en digitalisering. Leiders moeten kunnen omgaan met deze druk, bijvoorbeeld door een balans te vinden tussen enerzijds uitdagende en anderzijds haalbare doelstellingen. Hiervoor is het belangrijk dat je “onder druk” zaken “op afstand” blijft beoordelen.

Uitdragen van een “shared story”

Door social media liggen leiders continue onder een vergrootglas. Transparantie is geen keuze meer, maar een plicht. Leiders moeten de waarden waarvoor ze staan -als persoon en als organisatie- uitdragen en ernaar handelen. Alleen dan krijg je de handen op elkaar onder al je stakeholders en slaag je erin de publieke opinie positief te beïnvloeden.

 

Creëren van diversiteit in topteams

De omgeving is te complex geworden voor leiders om deze nog alleen te kunnen overzien; de informatie neemt exponentieel toe en verspreidt zich sneller. Om dit alles te kunnen beoordelen vanuit verschillende perspectieven is een divers team essentieel: een mix van mannen en vrouwen, generaties en culturen. Met die gevarieerde input verrijk je het functioneren van de hele organisatie.

Investeer in leiderschap!

Madeline Dessing pleit voor assessment die inzicht bieden in het functioneren van leiders. Want leiders die een gezond organisatieklimaat weten te creëren, halen 30% hogere bedrijfsresultaten. Het is dus de moeite waard om in leiderschap te investeren!

Over de auteur

Madeline Dessing is Managing Director Hay Group Benelux en werkt ruim 20 jaar voor Hay Group, in haar laatste rol als Commercial Director voor Hay Group Nederland. Eerder had zij internationale managementrollen vanuit Singapore en Hongkong. Daarnaast heeft zij expertise op onder meer het gebied van leiderschapsontwikkeling en veranderprocessen. Zij is gesprekspartner voor het senior management van klanten rondom diverse organisatievraagstukken.

Recente expert-content