
Ministerie van Financiën
De organisatie
De ruim 30.000 medewerkers van de Belastingdienst zijn verantwoordelijk voor een groot aantal verschillende taken. Het meest bekend is het heffen en innen van belastingen en premies. Jaarlijks verwerkt de Belastingdienst de verschillende aangiften van 6 miljoen particulieren en 1,1 miljoen ondernemers.
De Belastingdienst int niet alleen, maar keert ook uit. Zo verzorgt de Belastingdienst bijvoorbeeld de uitbetaling van voorlopige teruggaven en van toeslagen die huishoudens kunnen krijgen voor de kosten van kinderopvang, huur of zorg.
Andere belangrijke werkprocessen zijn:
- opsporen van fraude
- het houden van toezicht op de in-, uit- en doorvoer van goederen
- toezicht houden op het naleven van de fiscale wetten en regels
Organisatiestructuur
De Belastingdienst maakt deel uit van het Ministerie van Financiën. De organisatiestructuur van de Belastingdienst kan als volgt worden beschreven.
Er zijn:
– de Directeur-generaal & het MT Belastingdienst
– het Directoraat-generaal Belastingdienst (12 teams)
– 13 belastingregio’s
– de Douane (1 landelijk kantoor en 9 douaneregio’s)
– de Centrale administratie
– de Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD)
– het landelijk kantoor Toeslagen
– de BelastingTelefoon
– het Centrum voor kennis en communicatie
– het Centrum voor facilitaire dienstverlening
– de ICT van de Belastingdienst. Deze bestaat uit:
– het Centrum voor applicatieontwikkeling en onderhoud
– het Centrum voor infrastructuur en exploitatie
Kerntaken
Het takenpakket van de Belastingdienst is de afgelopen jaren uitgebreid en omvat veel meer dan het aangifteproces. De kerntaken van de Belastingdienst zijn:
- heffen en innen van belastingen
- opsporen van fiscale, economische en financiële fraude
- uitbetalen van inkomensafhankelijke toeslagen voor kinderopvang, huur en zorg
- toezicht houden op de in-, uit- en doorvoer van goederen
- toezicht houden op het naleven van de fiscale wetten en regels