Geef je bureau een goede briefing en bespaar op je marketingbudget

78% van de marketeers is er van overtuigd dat ingehuurde marketing, creatie- en mediabureaus van goede briefings worden voorzien, en maar 5% van de bureaus denkt er zo over. Hierdoor gaat maar liefst 33% van alle marketingbudgetten in rook op, blijkt uit internationaal onderzoek. Ook bij Abovo Maxlead ervaren wij de uitdagingen van een goede briefing. En dat is zonde; want door het missen van de juiste informatie vanuit klanten wordt het risico vergroot dat er een verkeerde richting wordt gekozen.

Abovo Maxlead stappenplan

Maar waaruit bestaat dan een goede briefing?

In de kern zijn er twee punten waar het in een goede briefing om draait:

  1. Het probleem van de gekozen doelgroep, de consument, wat opgelost wordt met het product of de dienst.
  2. Het probleem van de organisatie en de mate waarin dit probleem opgelost moet worden, ook wel de doelstelling.

Hoe omschrijf je het probleem?
Voor het consumentenprobleem moeten marketeers weer terug naar de basis; waarom is het product/de dienst ontwikkeld en voor wie?

Interessant daarbij is om te kijken of het consumentenprobleem van destijds nog steeds een actueel probleem is en of de waardepropositie van het product/de dienst daarmee nog levensvatbaar is.

De andere uitdaging wat we terugzien is dat marketeers moeite hebben met het formuleren van het organisatieprobleem en de mate waarin deze moet worden opgelost. Het blijkt een uitdaging om onderscheid te maken tussen verschillende type doelstellingen. De strategie voor het realiseren voor de bedrijfsdoelstellingen wordt natuurlijk intern bepaald. Echter, wanneer het gaat over marketingdoelstellingen, zoals omzetgroei en marktaandelen wordt het ook voor de strategie afdeling van Abovo Maxlead interessant. Nog een stap verder is het formuleren van een heldere marketingcommunicatie-doelstelling. ‘Gaan we de naamsbekendheid verhogen of een ander imago proberen te realiseren?’ De uitdaging zit hem vaak in het SMART maken van de doelstelling. Inzicht in het vertrekpunt is bij alle doelstellingen van groot belang.

Consensus over de briefing
Maar wanneer de problemen en doelstellingen éénmaal op papier staan, is het vooral belangrijk dat hierover overeenstemming is met de DMU. 90% van de marketeers geeft namelijk toe gedurende het proces de briefing nog wel eens te veranderen, veelal gestuurd door het management. Hierdoor gaat veel tijd, energie en dus marketingbudget verloren.

Overigens hoeft een briefing geen éénrichtingsverkeer te zijn vanuit de klant. Bij Abovo Maxlead gaan we graag de dialoog aan om hem helder en scherp te krijgen zodat we samen tot een effectievere uitkomst komen.

https://www.abovomedia.nl/

 

Over de auteur

Jessica Groot is marketingcommunicatie strateeg bij Abovo Maxlead. Haar missie is klanten uit te dagen het beste uit hun organisatie te halen op het gebied van marketingcommunicatie en media. Dit doet zij met een kritische blik maar ook met pragmatisch advies waar klanten direct mee aan de slag kunnen. Bekijk alle informatie over Abovo Maxlead op https://www.abovomedia.nl/