Duurzame mobiliteit: stok of wortel?

Het aantal werknemers van Eneco dat groen reist, is sinds 2015 gestegen van 40 naar 71 procent. Hoe heeft het energiebedrijf dat voor elkaar gekregen? Hoe krijg jij jouw medewerkers zo ver dat ze ook duurzaam reizen voor hun werk?

Eneco wil in 2035 klimaatneutraal zijn, zo valt te lezen in een artikel in de Volkskrant van 20 april. Al sinds het Klimaatakkoord van Parijs in 2015 wordt hieraan gewerkt. Het bedrijf heeft allerlei min of meer dwingende maatregelen getroffen om werknemers bewuster en duurzamer te laten reizen. Zo krijgen alleen elektrische auto’s en auto’s met een heel geringe CO2-uitstoot toegang tot de parkeergarage. Nieuwe leaseauto’s mogen alleen elektrisch zijn. En de kilometervergoeding is verlaagd van 17 naar 11 cent. Dit zijn de ‘stokken’. Maar er zijn ook ‘wortels’. Zo kunnen medewerkers een ov-jaarkaart krijgen die ze ook privé mogen gebruiken. En degenen die een nieuwe fiets kopen, krijgen van het bedrijf een bijdrage van 1.500 euro.

Wesley van der WalDe cijfers bij Eneco laten zien dat een uitgebalanceerd mobiliteitsplan kan werken.

Het is een kwestie van deels afdwingen en deels (financieel) stimuleren.

Het belangrijkste advies dat de HR-manager Tineke de Wolff van Eneco in de Volkskrant geeft, is dat je draagvlak creëert. En dat begint volgens haar bij goed overleg met de ondernemingsraad. Iedereen moet doordrongen zijn van het belang van duurzame mobiliteit. Pas dan kun je samen tot een pakket aan maatregelen komen.

Uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek 2021 (NZMO) blijkt dat veel medewerkers openstaan voor verduurzaming van hun mobiliteit. Maar willen is nog geen doen. Daarom zal het initiatief van bedrijven zelf moeten komen. Dat gebeurt ook. Uit het NZMO blijkt dat in 2021 al 48% van de bedrijven elektrische auto’s stimuleerde. In 2020 was dat nog 39%. Ook het gebruik van een fiets van de zaak is flink toegenomen: van 17% naar 30%. Dat zijn tekenen dat de vergroening van de zakelijke mobiliteit is ingezet. Maar met losse ideeën ben je er nog niet. Je moet een plan hebben. Een plan waarmee je de totale mobiele CO2-uitstoot van je bedrijf tot een absoluut minimum terugdringt. Het voorbeeld van Eneco bewijst dat dat kan.

Werk jij ook al aan zo’n plan voor jouw bedrijf? Hoe maak jij jouw werknemers ‘groene’ zakelijke reizigers? We zijn benieuwd naar jouw ervaringen en inzichten.

Over de auteur

Wesley van der Wal is Head of Mobility bij Arval BNP Paribas Group