Om toekomstvast te zijn, moeten bedrijven wel digitaliseren, stelt Joris van Oers, Executive Vice President bij KPN Zakelijk. Het bedrijf helpt ondernemers daar graag bij, maar is zich ervan bewust dat digitalisering andere verantwoordelijkheden met zich meebrengt, waaronder privacy en security.
KPN heeft er bewust voor gekozen om zich alleen te richten op de Nederlandse markt, vertelt Joris van Oers. “Op basis van de technologische ontwikkelingen en van ontwikkelingen bij onze klanten in verschillende markten, presenteren we ons als integrale ICT-dienstverlener. Netwerken en IT kunnen immers niet zonder elkaar.” Om zijn klanten te kunnen blijven bedienen, investeert KPN in alle vier zijn marktdomeinen: werkplekbeheer, applicaties en datamanagement, access & connectivity en cloudinfrastructuur en -hosting. Van Oers geeft enkele voorbeelden die afgelopen jaar actueel waren: “Op het gebied van werkplekbeheer faciliteren we dat de medewerkers van onze mkb- en grootzakelijke klanten plaats- en tijdonafhankelijk hun werk kunnen doen. Op cloudgebied hebben we dit jaar de Managed Hybrid Cloud geïntroduceerd. Die combineert de betrouwbaarheid en securityvoordelen van eigen datacenters en -omgevingen met de schaalbaarheid en flexibiliteit van een public cloud. Binnen het access & connectivity-domein hebben we een landelijk dekkend low-range-frequency- ofwel LoRa-netwerk uitgerold voor het Internet of Things (IoT). Om organisaties te helpen tot zinvolle toepassingen te komen met het LoRa-netwerk of met ons 3G-/4G-netwerk zijn we samen met RDM Makerspace in Rotterdam de Internet of Things Academy begonnen. Daaromheen hebben we een heel ecosysteem gebouwd van allerlei grote en kleine partijen die een bijdrage kunnen leveren aan dat proces, zoals applicatiebouwers. Die brengen we bij elkaar en we organiseren allerlei workshops. Dat loopt echt storm. Mensen komen heel graag en heel vaak, en we hebben al leuke toepassingen ontwikkeld. Zo hebben we voor ProRail sensoren geplaatst op wissels, zodat je op afstand kunt controleren of ze goed functioneren. Daarmee draag je bij aan de beschikbaarheid van treinen en dus aan de bereikbaarheid van Nederland.”
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
“De wereld om ons heen verandert razendsnel, en digitalisering is naar ons idee van levensbelang voor het behouden en versterken van de concurrentiepositie van Nederland”, vervolgt Van Oers. “Door organisaties en werknemers kansen te bieden met ons ICT-portfolio pakken we de marktkansen die dat oplevert”, beaamt hij. “Tegelijkertijd beseffen we dat we ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Afgelopen zomer hebben we bijvoorbeeld samen met partners het event Digital Dutch gelanceerd. Tijdens die bijeenkomst hebben we ondernemend Nederland opgeroepen om samen ons land vooruit te helpen en de leidende positie die Nederland heeft als digital gateway to Europe te behouden.” Digitalisering biedt behalve kansen ook bedreigingen. “Om cybercriminaliteit aan te pakken slaan we samen met andere partijen en de overheid de handen ineen”, vertelt Van Oers. “Onze bestuursvoorzitter Eelco Blok is covoorzitter van de Cyber Security Raad, die een belangrijke adviesfunctie heeft op dit gebied. En Jaya Baloo, onze Chief Information Security Officer, heeft een CISO-app ontwikkeld waarin allerlei aspecten van securitybeleid en -richtlijnen die relevant zijn voor Nederlandse CISO’s worden gedeeld. Die informatie hebben we openbaar gemaakt, omdat we geloven dat andere organisaties daarvan kunnen leren. Dat staat voor het KPN dat de overtuiging heeft dat het goed is in ICT-dienstverlening, open is en de samenwerking opzoekt.” Van Oers vervolgt: “Ook op het gebied van duurzaamheid nemen we onze verantwoordelijkheid. We beseffen dat er in de digitale wereld steeds meer IT-bronnen, zoals datacenters, zullen komen die, als je het niet goed aanpakt, een belangrijke bron van vervuiling kunnen zijn. Daarom hebben we geïnvesteerd in een hypermodern Tier IV-datacenter in Eindhoven dat CO2-negatief is en daarmee een van de duurzaamste datacenters in Europa is. KPN behoort zelfs tot de top tien van meest duurzame telecom-/ICT-bedrijven ter wereld volgens de Dow Jones Sustainability Index.”
2017
Nu al besteden we gemiddeld drie uur per dag aan onze smartphone. Die trend zet zich steeds verder door. Gartner voorspelt dat in 2020 meer dan 25 miljard apparaten met elkaar verbonden zullen zijn en dat dan 100 miljoen consumenten winkelen in augmented reality. Naar verwachting zullen in 2021 wereldwijd 1 miljoen nieuwe IoT-devices per uur worden verkocht. “Dit alles leidt tot een ‘connected’ wereld waarin in alle sectoren enorme datastromen ontstaan”, vat Van Oers samen. “Maar die datastromen hebben geen waarde als je ze niet voor organisaties, medewerkers en klanten om weet te zetten in relevante informatie. Dat is mijns inziens de belangrijkste drijfveer achter digitalisering. Elk bedrijf moet ervan uitgaan dat het naar de toekomst toe een technologiebedrijf is, wil het blijven voldoen aan de verwachtingen van zijn eigen klanten.” Om die reden organiseert KPN ook in 2017 het event Digital Dutch, waar KPN honderden partners en klanten kennis laat maken met nieuwe slimme ICT-oplossingen. Van Oers: “Om dat kracht bij te zetten openen we een Digital Dutch Experience Center, waar relaties en organisaties kunnen komen kijken naar digitale toepassingen in tal van sectoren. Uiteraard blijven we investeren in onze ICT-infrastructuur. We doen al een voorzichtige pilot met 5G, we blijven investeren in de kwaliteit en de landelijke dekking van onze vaste en mobiele netwerken en we bouwen verder aan de kwaliteit van het LoRa-netwerk.”