Bedrijven die breed gebruik maken van cloud-technologie realiseren 20 procent méér omzetgroei dan bedrijven die dit niet doen. Dit blijkt uit recent onderzoek van KPN & Exact, wereldwijd uitgevoerd onder MKB bedrijven. Wie de overstap heeft gemaakt, ervaart al snel de voordelen van werken in de cloud.
“Ondernemers kunnen tegenwoordig meer en makkelijker zaken doen met behulp van de cloud. Allereerst doordat medewerkers met de cloud altijd en overal kunnen werken en toegang hebben tot dezelfde documenten. Daarnaast kunnen bedrijven die in cloud werken ook meer halen uit hun e-commerce activiteiten. Deze combinatie van verbeterde samenwerking en optimalisatie van (online) interactie met klanten leidt tot uitstekende resultaten”, aldus Rick van Schaik, Directeur Cloud & Hosting KPN Zakelijke Markt.
Aan de slag gaan met de cloud kan een ingewikkeld proces lijken. Toch is niets minder waar, benadrukt Van Schaik. “Eigenlijk maken talloze bedrijven dagelijks gewoon gebruik van de cloud, al zijn ze zich daar nog niet altijd van bewust”. Hierbij valt te denken aan het opslaan van gegevens met behulp van een externe back-up. “Ook dat is werken in de cloud’, vertelt Van Schaik. Onderlinge samenwerking van de werknemers kan aanzienlijk gemakkelijker verlopen als bestanden via de cloud kunnen worden gedeeld. Als medewerkers werken bijvoorbeeld samen aan een planning of een brochure werken, kan iedereen altijd bij de bestanden en ziet een medewerker in één oogopslag wat de laatste versie is. En willen collega’s samen die brochure vandaag afmaken? Geen probleem, via de cloud kunnen bestanden realtime worden gedeeld en bewerkt.
“OneDrive voor Bedrijven van KPN is hiervoor uitstekend geschikt”, vervolgt Van Schaik. “Naast het feit dat je gemakkelijk bestanden kunt opslaan, delen en overal raadplegen, is deze opslagdienst geïntegreerd met de bekende Microsoft Office producten. De bestanden worden opgeslagen in Amsterdam en Dublin en vallen hiermee onder EU-wetgeving. KPN biedt hierbij de unieke KPN Opstartservice. Een expert van KPN maakt de ondernemer snel vertrouwd met de nieuwe software en geeft handige tips voor gebruik.
Een ander aspect van het altijd en overal toegang hebben tot bedrijfsinformatie is de continuïteit van bedrijfsvoering. Door belangrijke bedrijfsgegevens centraal op te slaan blijven deze bewaard bij een calamiteit zoals brand of waterschade. Vanaf iedere locatie kunnen bedrijfsprocessen dan weer worden opgestart. “Ook op het gebied van de klantinteractie kunnen ondernemers met clouddiensten nog veel winst behalen. Naast een professionele website en een veilige webshop is het belangrijk dat de website voor klanten goed vindbaar is. Ook hierin kan de cloud faciliteren, zoals met marketingtools als Rankingcoach. Hierdoor komt een bedrijf hoger in de internetzoekresultaten omhoog.
Kortom, de cloud biedt volop kansen om als onderneming te groeien. “Overstappen loont. En dat merk je al snel. Bij een overstap naar de cloud moet wel rekening worden gehouden met de mogelijke risico’s. Een veilige en betrouwbare leverancier is hierin belangrijk. Zaken zoals wet- en regelgeving, maar ook de beschikbaarheid van lokale support en service zijn hierin onontbeerlijk”, aldus Van Schaik.