Met ruim dertien jaar ervaring is ISDC een voorloper in ‘nearshoring’. Roemeense software-experts dragen met innovatieve technologie bij aan het succes van ISDC’s Europese klanten. Het bedrijf groeit tegen de keer in. Economisch roerige tijden hebben blijkbaar geen negatieve invloed op de groei van ISDC.
ISDC werd drieëntwintig jaar geleden opgericht en begon oorspronkelijk als een traditionele ICT-dienstverlener. Daar is intussen in ruime mate verandering in gekomen. Ruim dertien jaar geleden opende het bedrijf een vestiging in Roemenië, na een offshore-ervaring in India. De reden om voor een vestiging in dat land te kiezen lag voor de hand. De expertise en de kwaliteit van Roemeense softwareontwikkelaars staan namelijk op een uitermate hoog niveau. De geografische afstand tussen het Nederlandse hoofdkantoor en de Roemeense ontwikkelafdeling in Cluj-Napoca is te verwaarlozen, dankzij moderne communicatietechnologieën en internet. “We zochten hooggekwalificeerde medewerkers in het buitenland, omdat er in Nederland toentertijd, en nu nog steeds, een groot tekort was aan software-engineers”, vertelt Eddy Vermeire, CEO bij ISDC. “Nadat we in een aantal Europese landen onderzoek naar ICT-personeel hadden gedaan, kwamen we terecht in Roemenië, waar we precies de mensen en de kennis vonden die we nodig hadden. Nu, ruim dertien jaar later, bevalt deze constructie ons nog steeds buitengewoon goed.” Met meer dan tweehonderd hoogopgeleide ontwikkelaars in Roemenië is de vestiging daar inmiddels groter dan het hoofdkantoor in Hilversum. Er is bovendien een aanzienlijk economisch voordeel verbonden aan het werken met een in Roemenië gevestigd software-engineeringcenter. “Niet alleen de deskundigheid en de werkwijze van onze medewerkers daar spelen een belangrijke rol in onze dienstverlening”, maakt Vermeire duidelijk, “ook de aanmerkelijk gunstiger prijsstelling heeft een grote invloed op het besluitvormingsproces van onze klanten om voor ISDC als ontwikkelpartner te kiezen. Software van de hoogste kwaliteit inkopen voor een concurrerende prijs getuigt van goed koopmanschap. Bovendien hanteren we een ontwikkelmodel dat onze klanten voortdurend en in zeer korte tijd voorziet van de nieuwste versies van hun web- en business-software.”
Technologie in dienst van de business
ISDC kon aanvankelijk worden getypeerd als een Nederlands ontwikkelbedrijf met extra capaciteit in het buitenland. De directie besloot echter al snel om alle uitvoerende ontwikkelwerkzaamheden naar Roemenië over te brengen op grond van het enthousiasme bij klanten, die zeer te spreken waren over de kwaliteit van de software en de leveringssnelheid. Onder leiding van medeoprichter Cor Geertsma werd ISDC hierdoor een van de eerste nearshorebedrijven in Nederland. Eind 2009, met Eddy Vermeire (CEO) en Theo Punter (CMO) als nieuwe directieleden, ontstond bij ISDC een nieuwe groeiambitie. “Goede software ontwikkelen en IT-oplossingen leveren waar onze klanten snel zakelijk profijt van hebben, dat is waar het bij ISDC om draait”, zegt Theo Punter, Chief Marketing Officer bij ISDC. “De steeds complexer wordende technologie nemen wij voor onze rekening. Om onze klanten vergaand te ondersteunen in hun beslissingen over softwaretechnologie hebben we de afgelopen twee jaar alle onderdelen van ons bedrijf geprofessionaliseerd, met de nadruk op onze in Europa verspreide verkoopafdelingen en ons accountmanagement. Die professionalisering was noodzakelijk om adequaat de groei te kunnen sturen en onze klanten de service te kunnen blijven geven die ze van ons gewend zijn.” Het veranderde uitvoeringsmodel zorgde er ook voor dat ISDC meer projecten kon aanpakken, waardoor het bedrijf nog sneller groeide. “Hoewel we een nichespeler zijn, hebben onze oplossingen een grote impact op bijvoorbeeld klanten in de financiële sector”, maakt Vermeire duidelijk. Een van de eerste projecten die ISDC op basis van het nieuwe model uitvoerde en succesvol afleverde, was de vernieuwing van de onlineomgeving voor fondsenbeheer en beleggingen van een bekende Nederlandse beleggingsspecialist.
Agile solutions
ISDC heeft een onderscheidende manier van software ontwikkelen. Het hanteert Scrum als ‘agile’ ontwikkelmethodiek, wat inhoudt dat een multidisciplinair team elke twee tot vier weken nieuwe werkende software oplevert. Hierdoor ontstaat transparantie en worden de doorlooptijden van projecten vele malen korter, waardoor ook de time-to-market aanzienlijk korter wordt. Ook werkt ISDC volgens het CMMI level 3-kwaliteitssysteem en Prince 2, en waarborgt het de kwaliteit van de geleverde softwareproducten met ISO 9126- en ISTQB-normeringen. “We zijn geen consultants”, zegt Punter nadrukkelijk, “we zijn software-engineers die zijn gespecialiseerd in business intelligence, applicatie-integratie en applicatiemodernisering.” ISDC is bekend vanwege het moderniseren van front-endapplicaties, zodat bedrijven deze via internet en mobiele kanalen kunnen inzetten. Ook heeft de organisatie grote expertise in het koppelen van frontofficeapplicaties aan backofficesystemen. Vanwege die kennis en ervaring kan ISDC vele klinkende namen in de financiële sector en de gezondheidszorg tot zijn klanten rekenen. “Bedrijven kiezen ons vanwege onze unieke expertise”, vertelt Vermeire, “en omdat we voortdurend in de klantrelatie investeren. Klanten weten dat wij ze perfect werkende, schaalbare en veilige software leveren. En wij zorgen ervoor dat we de business van onze klanten kennen, zodat wij hun toepassingen kunnen verrijken. Ik ben ervan overtuigd dat ons succes op deze zaken is gestoeld.”
‘Bedrijven kiezen ons vanwege onze expertise en omdat we in de klantrelatie investeren’