Binnen de consumentenmarkt is Ziggo al jaren een vertrouwde en innovatieve naam als aanbieder van televisie, supersnel internet en telefonie. Ook voor ondernemers, gezondheids- en onderwijsinstellingen is Ziggo steeds vaker diezelfde vertrouwde en ontzorgende partij in een wereld die bol staat van de dynamiek en veranderingen.
Werken vanuit de cloud, elke dag een nieuwe app of mobiel werken; het ondernemen biedt steeds meer mogelijkheden. “Binnen die wereld trachten we in toenemende mate een gidsfunctie te vervullen voor onze klanten”, zegt Hendrik de Groot, Managing Director van Ziggo Zakelijk. “De maatschappij gebruikt steeds meer programma’s en functionaliteiten via internet. Zowel consumenten als zakelijke gebruikers willen altijd en overal op dezelfde manier snel toegang hebben tot hun internetapplicaties en functionaliteiten. Dat gebruik vindt steeds vaker onafhankelijk van tijd, plaats en apparaat plaats.”
Doelstellingen realiseren
Die ontwikkelingen bieden ondernemers de mogelijkheid om innovatief en onderscheidend te werk te gaan bij het aanbieden van hun producten en diensten. Om daar optimaal gebruik van te kunnen maken heb je allereerst de juiste ICT-middelen en applicaties, en vooral ook goede internettoegang nodig. “Met een supersnelle internetverbinding zoals die door Ziggo wordt aangeboden, kunnen ook ondernemingen tegen voordelige tarieven van veel hogere bandbreedtes gebruikmaken. Met de bijgeleverde vaste IP-adressen zijn servers en apparaten gemakkelijk te benaderen”, benadrukt Tim Wolff, Marketing Director voor de zakelijke markt.
‘Iedereen overal en altijd toegang bieden tot hun internetapplicaties’
Wereld van mogelijkheden
Het internet geeft toegang tot een enorm aanbod van producten, diensten en applicaties. Zakelijke klanten, maar ook consumenten, zien vaak door de bomen het bos niet meer. De rol van Ziggo wordt steeds vaker die van faciliteerder: klanten helpen in een wereld van mogelijkheden. De Groot: “Met de juiste producten, goede service aan de klanten en de hulp van een gespecialiseerd partnerkanaal bieden we de ondernemer de mogelijkheid om de juiste keuzes te maken op het gebied van data, beheer en applicaties. Bovendien willen ze gemak met op maat gemaakte bundels. Met die bundels (Office Basis, Office Plus) in combinatie met tal van extra diensten (VPN, PIN & Chip, beveiliging) leveren we de klant kant-en-klare oplossingen van hoge kwaliteit.”
Ziggo’s producten- en dienstenaanbod sluit goed aan bij de behoeften die binnen de mkb-markt leven. “Aan de ene kant laat het jouw onderneming online optimaal presteren en anderzijds biedt het kostenbeheersing van je ICT”, zegt Wolff. De kleinzakelijke gebruiker wil voor zijn onderneming hetzelfde gemak als hij als privégebruiker van zijn Alles-in-1-pakket gewend is. “We maken een verbinding tussen werk en privé. De zzp’er is thuisconsument, maar maakt ook gebruik van professionele zakelijke diensten. Of anderzijds: een medewerker van een bedrijf, die thuis via een supersnelle internetverbinding op een veilige manier inlogt op bedrijfsapplicaties van de werkgever.”
Steeds vernieuwen
De vraag naar nieuwe, kwalitatief goede producten en diensten vraagt ook van Ziggo constante vernieuwing. De Groot: “Onze investeringen in het netwerk, ICT en productinnovaties lopen jaarlijks in de honderden miljoenen euro’s. Zo zijn we momenteel bezig met een proef in Groningen, waarbij modems en routers van Ziggo-klanten gebruikt worden om zo veel mogelijk Wifi Hotspots op te zetten. Inloggen is daarbij slechts eenmaal nodig. Het private en publieke deel van de modem of router zijn strikt gescheiden, zodat de veiligheid en privacy gegarandeerd zijn.”
Klanten hebben hiermee toegang tot hun diensten op het moment dat het hen uitkomt, op de plek waar ze op dat moment zijn en op het scherm waarover zij op dat moment beschikken. Wolff: “Met Zeker Online spelen we in op de behoefte van de ondernemer om betrouwbare en continue toegang te hebben. Daarmee kan de ondernemer bij calamiteiten gebruikmaken van een andere infrastructuur, zodat hij verzekerd is van internet. We bieden het concept via onze businesspartners aan mkb-ondernemers met Internet Plus aan. Belangrijk, omdat steeds meer applicaties en informatie via de cloud gaan.”
Specifieke branches
Elke markt heeft zijn eigen dynamiek en uitdagingen. Ziggo Zakelijk focust zich – behalve op de grote groep zzp’ers en het mkb – op een aantal specifieke sectoren: onderwijs en zorg. Ziggo biedt daarin direct of samen met partners oplossingen die toegespitst zijn op de vraagstukken in die markt. “Binnen het segment onderwijs zijn we vooruitstrevend bezig”, aldus Hendrik de Groot. “In de provincie Noord-Brabant bijvoorbeeld hebben we een samenwerking met Schoolnet Brabant, waarbij scholen gebruikmaken van een toekomstvaste breedbandige aansluiting. Daardoor zijn de mogelijkheden van digitaal en interactief onderwijs enorm toegenomen.”
Tim Wolff vult verder aan: “In de zorg zien we de kosten mede door de vergrijzing enorm toenemen, waardoor de vraag ontstaat naar kostenefficiënte oplossingen. Tegelijk verwachten mensen die afhankelijk zijn van zorg een sterke kwaliteitsverbetering en ligt er een sterker accent op zorg in de thuisomgeving. Wij richten ons op zorg op afstand. We zijn ervan overtuigd dat we door het inzetten van innovatieve technologie aan beide eisen kunnen voldoen. We werken daartoe nauw samen met zorginstellingen, zoals Promens Care in Drenthe en Groningen, zodat we specifieke oplossingen op maat kunnen realiseren.”