De basis van interne communicatie is verbinden, stelt directeur Veerle Focke. “Wij verbinden medewerkers met het merk waarvoor ze werken, met de organisatie en met hun collega’s. Zodat ze trots zijn op dat merk, de missie van de organisatie kennen en weten hoe de vlag erbij hangt. Zodat alle werknemers de kernwaarden delen én hun werk met plezier doen.”
Dat verbinden gebeurt langs diverse assen. Simpelweg door te informeren via nieuwsbrieven, webcasts en personeelsbladen. Maar ook door te motiveren, activeren en enthousiasmeren. Met interne campagnes, zomer- of eindejaarsgeschenken, personeelsfeesten en familiedagen. “Meer overkoepelend zijn cultuur en gedrag: wij bepalen met de directie aan welke veranderknoppen er wordt gedraaid. Vervolgens produceert La Plume Media alles in huis met eigen mensen: teksten, video’s, animaties, vormgeving, events. Zo garanderen we snelheid en betrouwbaarheid. Inmiddels zijn wij voor sommige klanten hun afdeling interne communicatie. Voor andere bedrijven verzorgen we onderdelen van de interne communicatie, zoals een interne spelshow voor ABN AMRO of een Global Leadership Meeting voor ASML of NN.”
Organisaties klopten vroeger vooral bij La Plume Media aan bij een grote verandering als een reorganisatie of fusie. Rond corona begon een verschuiving naar structureel ‘binden en boeien’. Focke: “Een betrokken medewerker is immers productiever, minder vaak ziek en loyaler. Verbinding draagt eigenlijk altijd bij. In goede én slechte tijden.”
- MT1000-2024
- Martijn Kregting
- Download artikel