Een belangrijk aspect van de transitie naar duurzame mobiliteit is het vereenvoudigen van het laadproces. “Fiscale voordelen leidden in ons land tot een snelle acceptatie van elektrisch rijden en een groot laadnetwerk”, geeft Paul Bouwmeester, Business Development Manager bij leasemaatschappij en mobiliteitsprovider Athlon aan. “Naarmate het aantal elektrische voertuigen groeit, wordt inzicht in de laadkosten echter steeds belangrijker.”
Slim laden op het juiste moment levert kostenbesparingen op. Dit maakt elektrisch rijden nóg competitiever, stelt Bouwmeester. “De overstap naar elektrisch rijden is eerst een investering, maar op termijn kan het beslist voordeliger zijn; zelfs als fiscale voordelen verdwijnen.”
Athlon biedt klanten, dat zijn niet alleen werkgevers en zakelijke rijders, maar ook mensen die voor private lease kiezen, of een tweedehandswagen kopen, tools om de totale kosten van elektrische voertuigen te berekenen. “We helpen hen bij het wegnemen van risico’s; dat is onze corebusiness.”
Elektrische voertuigen fungeren op termijn als rijdende energiecentrales
Rol in energietransitie
Werkgevers kunnen een belangrijke rol spelen door hun leaserijders thuislaadvergoedingen aan te bieden, waardoor die worden aangemoedigd om de overstap naar elektrische voertuigen te maken. “Dit is relevant, omdat we niet alleen te maken hebben met een transformatie in mobiliteit”, legt Bouwmeester uit. “De elektrische voertuigen gaan ook een belangrijke rol spelen in de hele energietransitie.”
Elektrische voertuigen fungeren op termijn als rijdende energiecentrales. “De visie is simpel: laad je elektrische auto op wanneer voldoende stroom beschikbaar is en gebruik deze energie vervolgens ook voor je huis of andere toepassingen. Dit vermindert de druk op het energienetwerk tijdens piekmomenten.” De keuze voor een dynamisch energiecontract kan dan voor mensen die thuisladen heel voordelig zijn. “Zo kun je verdienen aan de auto, die in zekere zin als een batterij op wielen fungeert.”
De transitie naar elektrische mobiliteit zal ook de komende jaren een enorme versnelling kennen, weet Bouwmeester. “Milieuzones dwingen elektrificatie van bestelbusjes af. We zullen daar in een paar jaar moeten bereiken waar de consumentenmarkt tien jaar over deed. Athlon begeleidt bedrijven daar graag bij door hun chauffeurs mee te krijgen met slimme oplossingen.”
- SD400-2023
- Mels Dees
- Maarten de Kok
- Download artikel