Elektrische auto’s van hoge kwaliteit tegen een goede prijs voor bedrijven en consumenten. Daarvoor staat MisterGreen. “Een normale leasemaatschappij is niet veel meer dan een bank. Wij gaan verder.”
“Wij zijn geen traditionele leasemaatschappij”, zegt Mark Schreurs, medeoprichter van het in 2008 gestarte bedrijf. “Wij zetten onze auto’s minimaal acht jaar in, waar anderen dat maar vijf jaar doen. Voor de laatste drie jaar in ons ReDrive-programma, waardoor we de prijs laag kunnen houden en meer consumenten elektrisch kunnen rijden. Maar we gaan verder. Na die acht jaar halen we de batterij eruit om die in te zetten voor opslag van energie. Daar gaan we in 2024 mee starten. We hebben hiermee in 2016 al succesvol een test gedaan. Batterijen waren destijds echter nog te kostbaar en de salderingsregeling zat in de weg.”
MisterGreen heeft alleen Tesla’s, vanwege de kwaliteit en de efficiency. Het bedrijf investeert alleen in auto’s die hun geld opbrengen, en dat lukt niet met een efficiency van 250 watt per kilometer, zegt Mark. “Dan duurt laden en snelladen twee keer zo lang, het bereik is twee keer zo kort, terwijl de aanschafprijs meestal wél fors is. Zodra er andere merken komen die hoog scoren op de efficiencyschaal, gaan we er zeker naar kijken. Maar vooral door de Model Y heeft Tesla een enorme voorsprong.”
Daar komt bij dat MisterGreen hecht aan veiligheid. “We investeren niet in een auto die geen hardware heeft om zelf te kunnen rijden. Wij denken dat over twee, drie jaar de software, ondersteund door AI en meer computerkracht, zó goed is dat voertuigen autonoom aan het verkeer kunnen deelnemen: veel veiliger dan zelf rijden.”
- MT1000-2023
- Felix Speulman
- Download artikel