Naast functionele migraties vraagt de nieuwe werkplek erom dat applicaties, al dan niet in de cloud beschikbaar, te allen tijde voor een nieuw device of operating system beschikbaar zijn. Dat is echter de achilleshiel van alle migraties. Door complexiteit, afhankelijkheden van andere applicaties, legacysystemen, laboratorium of specifieke fabriekstoepassingen lukt het nog niet om dit snel voor elkaar te krijgen. Terwijl de organisatie daar, als uitvloeisel van de trend ‘bring your own device’, wel steeds meer om zal vragen. Organisaties zullen in die context de wereldspelers op dit gebied steeds sneller willen volgen. Om hierop in te kunnen spelen, moet je er dus proactief voor zorgen dat applicaties klaar zijn voor iedere migratievorm die je wilt doorvoeren. We zijn met een grote bank in gesprek om daar een oplossing voor te implementeren: Migratie management ‘On demand’.”
Verspilling en besparing
Migration Match zorgt ervoor dat het huis op orde is; dat de kosten per werkplek of per gebruiker inzichtelijk worden. Van den Berg: “Als je vooraf goed hebt opgeruimd, gaat een migratieproces vele malen sneller. Maar dat is niet het enige voordeel. Als we onze inven tarisatie analyseren, tonen we verspilling aan door betaalde, maar niet aangewende midde len inzichtelijk te maken. Bij organisaties van 2.500 fte of meer loopt die verspilling meestal in de miljoenen euro’s. Zo blijven bijvoorbeeld abonnementen en licenties doorlopen, terwijl de medewerker voor wie ze zijn aangevraagd allang een andere functie heeft. Op basis van onze inventarisatie kunnen we inzichtelijk maken wat de uitgaven zijn en welke uitgaven niet (langer) aan een functie of medewerker kunnen worden gekoppeld. Als we voor een organisatie die verspilling er uitsnijden, realiseren we gemid deld een resultaatverbetering van elf procent. Bovendien levert Migration Match beheer instrumenten die managers helpen om de mid delenadministratie inzichtelijk te houden, na de initiële opschoning.”
Janneke van den Berg vat haar standpunt als volgt samen: “We merken vaak dat iedereen op zijn eigen eiland blijft zitten. Dat werkt verspil ling in de hand en dat levert weer problemen op als je wilt gaan migreren. Je bent als organisatie veel slagvaardiger als je inzicht hebt in je uitgaven. Wij gaan altijd voor de inhoud; daar ligt onze kracht. De resultaten die we daarmee behalen spreken voor zich: zeer snelle migra ties, 45.000 werkplekken in anderhalf jaar en 4,4 miljoen euro besparing in drie maanden zijn resultaten waarmee je kunt thuiskomen.”