“Keken we voorheen primair wat er in de wet stond, nu wordt van ons ook een visie verwacht op wat wetgeving betekent voor de reputatie of de strategie van onze klanten”, vertelt Eddy Staas, partner en Head of Tax van BDO Belastingadvies. “Als gevolg van de steeds complexere belastingwetgeving en door de belastingvoordelen die de Starbucksen en Amazons van deze wereld genieten, is belastingheffing onderwerp geworden van de maatschappelijke discussie. Dit heeft geleid tot een toenemende maatschappelijke roep om transparantie. Steeds meer klanten hebben de behoefte om met ons in gesprek te gaan over wat dat voor hen betekent. Dat is de reden waarom wij met onze nieuwe campagne inzetten op nieuwe helderheid. Je kunt het zien als een herijking. Het is een geleidelijk proces geweest, dat is gevoed vanuit maatschappelijke ontwikkelingen, vanuit wat je bij klanten ziet gebeuren, vanuit de beroepsorganisaties en de politiek. De reden waarom we dat accent nu in onze campagne hebben aangebracht, is dat we bewust meer de verbinding leggen met wat er om ons heen aan het veranderen is, maar die duidelijkheid zat ons altijd al in het DNA.”
Staas schrijft dat toe aan het feit dat BDO van oudsher zeer veel familiebedrijven adviseert. “Daar zit het type ondernemer dat graag wil weten ‘hoe het zit’. Die kennis en waarden zetten we nu ook in bij corporate klanten en in de publieke sector, omdat bestuurders daar, ieder vanuit hun specifieke behoeften, uiteindelijk ook duidelijkheid willen.”
‘Wij kijken met een frisse blik naar een organisatie om te zien hoe we echt kunnen helpen’
Frisse blik
“Kijk, wat wij doen, is meer dan fiscale techniek en meer dan het proces”, vervolgt Staas. “Wij kijken met een frisse blik naar een organisatie om te zien of we haar met die techniek ook echt kunnen helpen. We zijn dus niet alleen maar als een chirurg technische dingen aan het doen, maar onderzoeken ook wat keuzes betekenen voor de organisatie als geheel. Klanten zoeken iemand die naast hen staat en met hen die beslissing neemt. Daarom hebben we gekozen voor een persoonlijke aanpak, een duidelijk advies en een brede scope vanwaaruit we naar de mogelijkheden kijken.”
Naast zijn werk als bestuurder heeft Staas nog steeds een praktijk waarin hij dagelijks met klanten in gesprek gaat. “Dat betekent schipperen met je tijd, maar tegelijkertijd heb ik een ontzettend interessant vak en vind ik het nog steeds geweldig leuk om met klanten te spreken.
Doordat ik zo veel ervaring heb en zelf ondernemer ben, kan ik me heel gemakkelijk in klanten verplaatsen, en durven klanten me de vraag te stellen: wat zou je zelf doen? Dan ben je echt een vertrouwenspersoon.”
Staas vervolgt: “Als klanten mij bellen, hebben ze niet altijd een concrete fiscale vraag, maar willen ze graag bijpraten. In zo’n gesprek komen uiteenlopende onderwerpen voorbij, maatschappelijke onderwerpen die de onderneming raken, die mijn gesprekspartner persoonlijk bezighouden. Op basis daarvan kan ik op heldere wijze benoemen wat we met elkaar moeten oplossen om de zakelijke en persoonlijke doelstellingen te realiseren. Vervolgens kom ik niet met een twintig pagina’s tellend advies en meerdere opties, maar vorm ik een team van specialisten die beschikken over de klantkennis en vakkennis om de knelpunten die bij die klant spelen concreet te kunnen oplossen. Dat kan om innovatie gaan, of om vastgoed, om maar een paar voorbeelden te noemen.”
Staas: “We hebben bij BDO Belastingadvies ruim vierhonderd specialisten. Dit betekent dat je grote teams kunt samenstellen om voor je klanten te doen wat je wilt doen, en ook dat er ruimte is om talent te laten ontwikkelen – dat is superbelangrijk. Voor goede mensen hebben we trouwens altijd plek. Basisvoorwaarde is dat je je vak verstaat. Dat kan zijn achter een bureau de meest briljante dingen bedenken of in een team problemen helpen oplossen.”
Belastingstelsel
Staas heeft naar eigen zeggen een vrij nuchtere, beschouwende kijk op wat hij ziet gebeuren. “Tegelijkertijd blijven sommige ontwikkelingen heel onvoorspelbaar omdat je ook afhankelijk bent van wat er in de politiek gebeurt”, verzucht hij. “Er moet heel veel gebeuren in het belastingstelsel. Het is een lappendeken met jarenlang achterstallig onderhoud. Ik ben niet zo optimistisch over het voornemen van het nieuwe kabinet om het te herzien. Als je dat belastingstelsel echt grondig wilt herzien, heb je heel veel draagvlak nodig in de politiek. De politieke partijen zijn zelf al sterk versplinterd, en dan heb ik het nog niet over alle belangenclubs buiten de politiek. Vergeet ook niet dat de Belastingdienst momenteel helemaal niet in staat is om ingrijpende wijzigingen uit te voeren. De vergelijking met Defensie dringt zich op. Ik heb al eerder gezegd dat het Belastingplan 2018 voor de Belastingdienst het beste plan in jaren is, want er staat niets in. Dat is niet erg, want ze kunnen momenteel helemaal niets. Dat is geen verwijt, maar het is zoals het is, en dat is diep triest. Je kunt van alles bedenken, maar je moet wel zorgen dat de Belastingdienst het goed kan uitvoeren.”
- MT1000 - 2017
- Josee Koning
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel