Luchthaven Schiphol streeft naar de digitale top. De IT-infrastructuur is volop in beweging. En met de huidige ontwikkeling van een ‘seamless Passenger Journey’ is Nederland in de nabije toekomst een smart airport rijker.
Albert van Veen, CIO van Schiphol Group, zit op de eerste rij met het fantastische uitzicht op een van de startbanen van Schiphol. Ja, hier gebeurt het. Schiphol Group heeft de ambitie om de Best Digital Airport van de wereld te worden. Begin 2018 is het zover. Eerder zijn bij het opstellen van de IT-strategie de strategie van Schiphol Groep en die van homecarrier KLM/Skyteam, plus de ontwikkelingen in de sector, als uitgangspunt genomen. Van Veen is er opgetogen over. “Wij gedragen ons als uitdager. Een smart airport neerzetten, daar wil je bij zijn. Voor de verdere ontwikkeling van een seamless Passenger Journey kun je als programmeur en bigdataspecialist onder andere je innovatieve en technische skills inzetten om het de passagier volledig naar de zin te maken.”
‘Een seamless Passenger Journey met persoonlijk digitaal reisadvies op maat’
Europe’s Preferred Airport
Van Veen: “De wereld van het reizen verandert razendsnel. We boeken online, ontvangen persoonlijk digitaal reisadvies op onze smartphones en vergelijken ervaringen met die van vrienden via social media. Disruptive technologies veranderen ook wat reizigers verwachten van een luchthaven. Om ons heen zien we dat sectorpartijen en luchthavens volop investeren om deze nieuwe manier van reizen te faciliteren.”
Door in te zetten op digital en het delen van data wil Schiphol ook in de toekomst Schiphol Europe’s Preferred Airport blijven, díe luchthaven die reizigers verkiezen boven andere luchthavens voor overstap of vertrek. Plus efficiënt en vooral smart gebruik van luchthavenassets. En zo is er een nieuwe ambitie geboren. Van Veen licht toe: “Jos Nijhuis, president van Schiphol Group, stelde de volgende vraag in zijn nieuwjaarspresentatie van 2015: ‘Schiphol als de WhatsApp, Airbnb of Tesla Motors onder de luchthavens?’ Je hoort het: enerzijds leggen we er hierbij de nadruk op om de reis voor de passagier zo comfortabel mogelijk te maken; anderzijds gaan we ook alle assets op de airport slim en digitaal aansturen c.q. volop innovatief inzetten. Werk aan de winkel en volop kansen voor goede IT’ers en programmeurs bij Schiphol. En dat doen we natuurlijk in een 24/7 en internationale omgeving.”
Seamless Passenger Journey
Op Schiphol is de eerste IT-infrastructuurvernieuwing zo goed als volbracht, het fundament voor een seamless Passenger Journey. Intussen zijn er circa tweeduizend Bluetooth-beacons geplaatst op Schiphol, zowel in de vertrekhallen en lounges en op de pieren als in de baggage-reclaimhallen. Met deze kleine zendertjes is de basis gelegd voor het ontwikkelen van talloze slimme toepassingen om de passagierservaring te verbeteren. Alle moderne smartphones pikken het Bluetooth-signaal van het beacon op. In apps kan deze informatie over de plaats gebruikt worden om bijvoorbeeld de locatie op de luchthaven of de looproute naar de gate weer te geven. Ook het automatisch tonen van de digitale boardingpass bij het naderen van een incheckbalie is zo mogelijk. Het is de bedoeling dat de passagier slechts één keer de instapkaart en het paspoort op de luchthaven laat zien voordat hij of zij vervolgens instapt.
Zo werkt IT samen met Aviations aan het implementeren van een Happy Flow met een optimale digitale-informatievoorziening voor de passagier. Met de slimme software en sensoren op het vliegveld is het makkelijk om de passagier beter te begeleiden met persoonlijk digitaal reisadvies op maat en is het ook eenvoudiger om bijvoorbeeld informatie te delen, zoals de aloude ‘boarding call’.
Van Veen: “Door het combineren van gegevens over de identiteit, de boeking, vluchtinformatie en passagiersvoorkeuren kan Schiphol bepalen waar de reiziger precies naartoe moet. De passagier weet exact wanneer hij tijd overheeft en kan misschien zelfs nog even naar de kapper op de luchthaven. Of wellicht is dit het juiste moment voor de passagier om bijvoorbeeld (digital)shopaanbiedingen te ontvangen? Ook in de rij staan behoort tot de verleden tijd.”
Smart airport
Van Veen vervolgt: “Via onze eigen digitale kanalen bieden we Services & Producten op de luchthaven aan. Tegelijkertijd helpt het beschikbaar maken van open data en betrouwbare informatie onze sectorpartijen om de Schiphol-informatie eenvoudig te integreren in hun eigen digitale oplossingen. Via websites en apps zorgen we dat faciliteiten op Schiphol op velerlei manieren te vinden en te boeken zijn. Doordat deze data onafhankelijk zijn van de technologie – gekozen door de gebruiker – is het grote voordeel dat Schiphol ook klaar is voor de eerdergenoemde disruptive technologies. Je kunt denken aan wearables (smartwatches en Google Glass) en drones. Samen de Best Digital Airport van de wereld ontwikkelen, een mooie uitdaging!