Hoe groter je online kanaal hoe relevanter de winkel zal moeten zijn. “Het wordt steeds belangrijker om het winkelaanbod optimaal af te stemmen op het verzorgingsgebied, zodat per winkel het aanbod exact aansluit bij de behoefte van de klant in dat gebied”, vervolgt Jegen. Klantgebonden communicatie is dan ook een andere belangrijke trend, met specifiek op de individuele klant toegesneden aanbiedingen. Het wordt steeds belangrijker te weten wie je klant is en wat diens specifieke interesses zijn. Klantprogramma’s worden dan ook steeds belangrijker. En dat zal niet alleen met een ‘klantenkaart’ zijn. Online biedt immers oneindig veel mogelijkheden.
Ten slotte is customization van producten een laatste belangrijke trend. Dit sluit aan bij de individualisering van de klant, waarbij deze steeds meer een product naar zijn hand wil zetten. Dat past naadloos bij de designhistorie van HEMA. Jegen: “Of het nu 3D-printing is, een fotoalbum of de mogelijkheid je eigen taart te maken”. Winkelen zal steeds meer dimensies krijgen, waarbij deze trends rechtsreeks de relevantie van de retailers raakt. En van deze trends hebben we nog maar half gezien van wat er komen gaat.