“Waar de business en IT voorheen twee verschillende afdelingen waren die elkaar niet altijd begrepen, zien we nu dat de business leidend is en ICT een wezenlijke bijdrage moet leveren aan de bedrijfsdoelstellingen,” stelt Marc Gozeling, managing director bij Vosko. “Steeds meer organisaties verwachten van hun ICT-afdeling dat zij zich focussen op innovatie ter ondersteuning van de business en de dagelijkse operatie overlaten aan vertrouwde businesspartners.”
Deze businesspartner moet niet alleen over technische kennis beschikken, maar ook de business van de klant begrijpen. “Je ziet een verschuiving van leverancier naar partner. Klanten en leveranciers hebben hier vaak nog moeite mee, maar het toverwoord is vertrouwen,” zegt Gozeling. ”Wij merken dat klanten er minder moeite mee hebben als je kleinschalig met beheerdiensten begint en hen de flexibiliteit biedt op ieder moment afspraken aan te scherpen of te schrappen.”
Er is een duidelijke kentering gaande in de ICT-wereld. ICT was voorheen bezig met het optimaliseren van techniek en nu vooral met het optimaliseren voor de business. “Klanten willen geen integrator zijn in langdurige complexe projecten met operationele risico’s. Ze kijken nu veel meer naar de beste integrale oplossing met de minste risico’s op problemen,” beklemtoont Gozeling. “En dat is noodzakelijk om ICT-infrastructuren flexibeler, veiliger en sneller te maken.”
- FD Outlook-04 - 2014
- René Moscou