“We gaan pas ontwerpen nadat we de beoogde eindgebruikers van een toepassing in de ogen hebben gekeken”, stelt Harald Middel, directeur strategie en creatie van theFactor.e. “Iedereen zegt dat de eindgebruiker centraal staat, maar hoeveel bureaus betrekken die eindgebruiker echt bij het ontwerpen en ontwikkelen van een app of website?”

TheFactor.e doet dat dus wel en volgens Middel leidt dat tot toepassingen die veel beter aansluiten bij de doelgroep. “De eindgebruiker is vaak iemand anders dan de HBO-professionals die samen een persona maken en een klantreis uitstippelen. Je doet dan aannames over wat de doelgroep belangrijk vindt. In de praktijk kloppen de verwachtingen vaak helemaal niet.”

Voor het testen van nieuwe apps of ideeën heeft theFactor.e een mobiel usability lab, Billy. UX-designers rijden daarmee door het hele land naar eindgebruikers, bijvoorbeeld bij een winkelcentrum. In alle fases van de ontwikkeling van een toepassing is testen behulpzaam, aldus Middel. “Bij een nieuwe vorm van digitale dienstverlening kunnen we vooraf onderzoeken of mensen het wel begrijpen en vertrouwen en wat nodig is om dat op te lossen. Dat kan zitten in taalgebruik, uitstraling of functionele opbouw. Als je dat vooraf gestructureerd uitvraagt bij de doelgroep, dan heb je behoorlijk wat input voor je ontwerp. Vervolgens kun je een prototype van de oplossing maken en dat toetsen. We maken een app of website voor onze opdrachtgevers, maar uiteindelijk zijn zij niet degene die daar gebruik van maken. Dat zijn hun klanten en prospects. Hoe tevredener die zijn, des te tevredener ook onze opdrachtgevers”

www.tfe.nl

Recente stories