Adviesbureau Gwynt en NIBC voorspellen in De Financiële Telegraaf dat als gevolg van druk op de omzet en dalende marges de komende tijd ‘ongetwijfeld’ meer non-food retailers in de problemen raken. “De impact van online is tien jaar terug niet door iedereen op waarde geschat”, zegt NIBC-retailspecialist Peter de Vries. Door internet en de snelle penetratie van smartphones en tablets bepaalt niet de retailer waar de consument zich oriënteert en producten koopt, maar de consument zelf.
Desondanks denkt Jaap Lagerweij van adviesbureau Gwynt, die in het verleden directiefuncties bekleedde bij De Bijenkorf, Praxis en Hema, dat de rendementen ook in tijden van recessie te verbeteren zijn. Daarvoor is ‘veel innovatie’ nodig. De nieuwste ontwikkeling hierin is het plaatsen van interactieve kiosken in de fysieke winkel. Een interactieve kiosk, mits eenvoudig en goed uitgevoerd, levert de retailer direct een extra omzet op. Specialist op dit gebied, het bedrijf Clicks in Bricks, is een goed voorbeeld van een kwalitatieve totaaloplossing, tegen weinig inspanningen en een geringe investering van de retailer.
“In deze tijden is het zaak voor de winkelier ervoor te zorgen dat hij de consument niet laat gaan zonder dat deze een product koopt”, zegt Ramon Cohen de Lara, CEO van Clicks in Bricks. Deze organisatie ondersteunt de retailer hierin. “Met onze interactieve kiosken kan op eenvoudige wijze het gehele assortiment van betreffende retailer worden aangeboden, ook dat wat in de fysieke winkel niet (meer) op voorraad is. Wij koppelen bijvoorbeeld met ERP-systemen van de winkelier en maken verkoop mogelijk via de vertrouwde betaalmethode van de fysieke winkel, zoals pinpas, creditcard of contant aan de kassa”.
- Emerce 100 - 2012
- René Moscou