Gaat er met de naam Accell Group misschien niet direct een bel rinkelen bij consumenten, een groot aantal merken dat de onderneming voert, heeft absoluut geen uitleg nodig. Met de merknamen Batavus, Koga, Raleigh en Sparta weet iedereen dat het om fietsen gaat. En met de omzet van fietsen is Accell Group de onbetwiste marktleider in Europa.

De markt voor fietsen is sterk in beweging. Er is namelijk sprake van een aanzienlijke groei in de verkoop van elektrische fietsen. “Het gebruik van elektrische fietsen bij jongeren neemt hand over hand toe”, vertelt René Takens, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur bij Accell Group. “Een elektrische fiets is tegenwoordig een uitermate populair imageproduct. Niet alleen bij scholieren, maar bij een heel grote groep mensen tussen de 30 en 50 jaar. En dat is niet altijd het geval geweest.” Vooral in de grote steden zien jongeren een elektrische fiets als een lifestyle-product waarmee zij zich kunnen onderscheiden. Jongeren buiten de grote steden zien de elektrische fiets als een aantrekkelijk alternatief voor het openbaar vervoer. In het woon/werkverkeer wordt hij beschouwd als een uitstekende vervanger van de auto en het openbaar vervoer.

 

De overheid stimuleert het gebruik van (elektrische) fietsen. “Een fraai voorbeeld hiervan is de Electric Freeway tussen Amsterdam en Almere”, informeert Takens, “een 6 meter brede fietsweg die alle vormen van tweewielers aankan.” Een elektrische fiets heeft vele voordelen: je moet nog steeds wel zelf energie leveren, maar je bent sneller, trappen kost veel minder inspanning, zeker met tegenwind, en viaducten en bruggen zijn geen obstakels meer. Geen wonder dus dat al twintig procent van alle in 2013 verkochte fietsen in Nederland elektrisch is.

Recente stories