Iedereen kan een nieuwsbrief versturen. Maar voor doeltreffende, op de ontvanger toegespitste e-mails zijn meerdere specialisten nodig, met strategische, creatieve en technische capaciteiten.
Er zijn weinig mensen die verstand hebben van technologie, grafisch ontwerp én copywriting. Laat staan van marketingstrategie en analytics. Voor moderne, gepersonaliseerde e-mail heb je die mensen wél nodig. Neem een bericht dat is geautomatiseerd op basis van het gedrag van de ontvanger, mogelijk gemaakt door data die wordt gedeeld door verschillende systemen. Of een e-mail die een soort microsite bevat, met uitklapmenu’s, video en formulieren. Hiervoor heb je een multidisciplinair team nodig. Er zijn maar een paar grote bedrijven die dit hebben. Het overgrote deel moet het pragmatischer aanpakken. Dan kunnen ze aankloppen bij een specialist als 100%EMAIL, dat klanten heeft als Carglass, Unicef, T-Mobile en Just Eat Takeaway.
“Wij zijn een verlengstuk voor bedrijven”, zegt Rick de Wit, oprichter en managing director. “Marketing automation heeft meerdere disciplines. Je moet je doelgroep kennen, creatief zijn met design en copy, met data-integratie en -beheer, marketingtechnology, dashboarding en insights. Dat onderschatten bedrijven soms, of ze zijn nog niet zover dat hun hele team volledig is. Is een klant al sterk op een bepaald deelgebied? Dan vullen wij hem aan. En maken we samen een maturity-inschatting, zodat we weten welke stappen we moeten zetten om de doelen te halen. E-mail is een goedkoop en snel middel om rendement te halen in je marketingmix. Maar het zou niet op zichzelf moeten staan. Daarom bedenken we samen met klanten ook altijd een omnichannel strategie.”
- DX300-2023
- Felix Speulman
- Download artikel