Digitale distruptie in de mediabranche

Digitale distruptie in de mediabranche

In de laatste drie jaar heb ik een storm zien opsteken in medialand die onze wereld in een staat van constante flux heeft gebracht. Waarden waar we jarenlang op konden vertrouwen, staan onder druk, zoals de tv kijktijd. De mediabranche is, volgens onderzoekers, na de sector technologie de nummer 2 markt die het meest wordt beïnvloedt door digitale distruptie.

In het oog van de storm is het doel van RTL echter heel helder: verhalen vertellen op elk relevant platform waarmee we mensen prikkelen, verrassen, laten ontdekken en lachen. Verhalen vertellen die er toe doen, dat is onze kern en die verandert niet. De omstandigheden waaronder we dat doen echter wel. Er wordt een steeds groter beroep gedaan op onze creativiteit, onze flexibiliteit, professionaliteit en ons ondernemerschap. Alleen inspelen op het nieuwe kijkgedrag en het innoveren op de advertentiemarkt is niet voldoende. Innoveren betekent tegenwoordig ook het doorbreken van conventies. Conventies voeden zich namelijk met routine en routine is de dood in de pot als je innovatie hoog in het vaandel hebt. We moeten dus het lef hebben om dingen anders te doen. Dat zal gaan met vallen en opstaan en dat is niet erg. We leven in een tijd waarin we zowel onze successen als onze missers moeten waarderen, omdat we er van leren en omdat beide ons verder brengen. We hoeven dus niet altijd de beste te zijn, we zullen soms niet de eerste zijn, maar we zullen wel altijd degene zijn die er alles voor over heeft om het meest innovatieve en verrassende mediabedrijf van Nederland te zijn met de beste lokale content. Voor adverteerders, maar bovenal voor de consument.

 

Bert Habets, CEO RTL Nederland

www.rtlnederland.nl

Recente stories