Design denken motor van vernieuwing

Door de digitale disruptie voelen steeds meer bestuurders de urgentie tot innoveren. Arjan Wessels, commercieel directeur en co-owner van theFactor.e, voorziet daarbij een groeiende rol voor design denken.

Hierbij gaat het niet meer alleen om het ontwerpen van mooie producten, apps of een website, maar draait in essentie alles om de eindgebruiker. “Bedrijven die van design denken hun nieuwe bedrijfsstrategie willen maken, moeten de eindgebruiker dan ook in alles wat ze doen en maken centraal stellen”, zegt Wessels. “Design is steeds meer een continu proces. Voorheen deden designers in een project hun ding, tegenwoordig voeren zij continu productverbeteringen door op basis van de feedback van eindgebruikers. Met hun verbeeldingskracht zorgen designers voor nieuwe ideeën en innovatie. Iedere euro die een organisatie aan design en ontwerp besteedt, ziet het vertaald worden in extra omzet en/of winst.”

De tijd van traditionele bedrijfsadviezen is voorbij, zegt Wessels. “Organisaties zoeken steeds meer naar een samenwerking met creatieve bedrijven die de rol van disruptor kunnen invullen. Dat is nou precies waar wij ons als theFactor.e in willen onderscheiden. Ons ontwerpproces bestaat uit vier uitgangspunten. We stellen de eindgebruiker centraal en werken vanuit een integrale benadering, zodat een ontwerp meer is dan alleen functie en vorm. Ook werken we co-creatief: in een multidisciplinair team gaan we samen met de opdrachtgever vanuit diverse invalshoeken op zoek naar de beste oplossing. Tot slot is onze werkwijze cyclisch: de business van onze opdrachtgevers en hun interactie met eindgebruikers is continu in beweging, dus moeten ook hun platformen steeds mee veranderen.”

www.tfe.nl

Design denken motor van vernieuwing

Recente stories