De kunst van het weglaten

Marketing vertelt het verhaal en de businesspropositie van ondernemingen en heeft tot doel met klanten te communiceren om ze te kunnen informeren. Nu organisaties over steeds meer digitale kanalen kunnen beschikken om met hun doelgroepen in contact te treden, wordt ook duidelijk dat de online interactie met klanten steeds complexer wordt.

Mensen bezitten verschillende devices en maken gebruik van vele online kanalen waarvan ze informatie betrekken. Social media zijn niet meer weg te denken in het marketing- en communicatielandschap. “Het is van essentieel belang om te streven naar eenvoud in je ontwerpen”, zegt Harald Middel, creatief directeur bij theFactor.e. “Het gaat – zeker bij online communicatie – om de kunst van het weglaten. Een goed ontwerp onderscheidt zich door te schrappen wat je niet nodig hebt en te versterken wat cruciaal is in jouw boodschap aan de klant. Juist doordat er steeds meer technische mogelijkheden en middelen voorhanden zijn, moet je je beperken om jouw boodschap zo helder mogelijk over het voetlicht te krijgen.” De bezoeker van de mobiele applicatie, website of portal bepaalt uiteindelijk het succes van een merk, product of service. Het is daarom belangrijk die bezoeker zo goed mogelijk te leren kennen. Psychologie speelt daarin een niet onaanzienlijke rol. “Als je weet wat de intrinsieke motivatie van de klant is, als je weet wat hem of haar drijft, dan heb je de slag om de gunst van de klant al goeddeels gewonnen”, legt Middel uit. “De boodschappen die eenvoudig herkenbaar zijn en direct het juiste gevoel oproepen, leiden tot optimale conversie.” Succes hangt af van heldere content, een goed ontwerp met zo min mogelijk complexiteit, dat rekening houdt met de ‘mindset’ van de bezoeker en zorgt voor een goed contact.

De kunst van het weglaten

Recente stories