Cross-border ondernemen is voor iedereen

Mollie, pionier in de paymentindustrie, is van start-up uitgegroeid tot unicorn. Een waardevolle ondernemerservaring om te delen. Stefanie Richheimer, VP Western Europe Mollie: “Elke onderneming kan groeien, daar zien we dagelijks voorbeelden van.”
Richheimer: “Besluit je om zaken te doen in Europa, dan is het belangrijk dat je daar écht klaar voor bent. Niet alleen je webshop moet op orde zijn, maar ook het hele logistieke proces. Een tweede noodzakelijke vraag om vooraf te stellen is: is de markt waarin je wilt groeien er klaar voor?”

Europees zakendoen
Richheimer: “Doe gedegen onderzoek. Heb je al klanten over de grens? Zo ja, waar komen ze vandaan? Slaat je product aan? Mollie kan hierover adviseren. We ondersteunen onze klanten met business reviews, trends en analyses over bijvoorbeeld verschillende betaalmethodes. En is het eindelijk zover, dan moet je de juiste partners zoeken. Welke andere bedrijven gingen je voor en wat kun je van ze leren? Met wie kun je samenwerken, zodat je elkaar versterkt?”

Lokalisatie is key
“Een andere belangrijke factor is dat je je website in de juiste taal aanbiedt. Dat klinkt als een open deur, maar kijk naar Nederland en België. We spreken allebei Nederlands, toch gebruiken we andere woorden. Denk aan ‘sales’ en ‘solden’.”

“Verdiep je in de sociaal-culturele kenmerken van het land waarin je zaken wilt doen. Je wilt dat je site consumenten aanspreekt. Zo hechten Duitse consumenten waarde aan een betrouwbare, degelijke website. Door content aan te bieden die aansluit bij de wensen, behoeften en belevingswereld van consumenten, geef je ze het gevoel dat ze shoppen op een site in eigen land. Bied dus ook in elk land waarin je zaken doet, de daar populairste betaalmethodes aan als eerste keuze. Zo ben je goed op weg.”

www.mollie.com

Cross-border ondernemen is voor iedereen

Recente stories