Verregaande aandacht voor duurzaamheid verwacht je misschien niet zo snel bij een leasemaatschappij. Toch verrast BMW Financial Services met effectieve innovaties die inspelen op de aangescherpte behoeften van klanten. Een gesprek hierover met Greo Belgers, Chief Marketing & Innovation Officer, die twee jaar terug de overstap maakte van duurzaamheidspionier Triodos Bank naar BMW Financial Services. “Van ons wordt verwacht dat we als mobiliteitspartner een bijdrage leveren aan de duurzaamheidsambities van onze opdrachtgevers”, begint Belgers. “Neem grote spelers als PostNL, Eneco en (semi)overheidspartijen als Stedin. Zij verwachten meer dan alleen hulp bij het elektrificeren van het wagenpark. Niet alleen door wet- en regelgeving, maar ook door het aantrekken van nieuw talent, het positief willen bijdragen aan de samenleving en infrastructurele uitdagingen. Delen van Nederland lopen vast door meer en ook nieuwe vormen van vervoer. Dat kan alleen maar worden opgelost met mobiliteit die duurzaam, gedeeld en hightech is. Daar zijn wij goed in.”
‘Nederland loopt vast; de oplossing is mobiliteit die duurzaam, gedeeld en hightech is’
De wereld verandert
Het is onmiskenbaar: de wereld van mobiliteit verandert in rap tempo. BMW is vastberaden om niet alleen mee te gaan met die veranderingen, maar ook om ze vorm te geven. Belgers daarover: “Naar verwachting zal voor ons land het aantal bewegingen in kilometers tot 2030 stijgen met 20 tot 40%. Mobiliteit gaat dan steeds meer om toegankelijkheid en flexibiliteit. Met name in steden: deze gaan drastisch veranderen. Misschien ken je het concept van de leefbare stad. Dat is een stad die bereikbaar, veilig en duurzaam moet zijn. Dat vraagt om innovatieve mobiliteitsoplossingen, waar we ons graag voor inzetten. Zo denken we mee met light electric vehicles, LEV’s, een van de oplossingen voor de ‘last mile’. Maar je kunt ook denken aan mobiliteitshubs aan de rand van steden. Of aan voertuigen zoals die van BMW, die dankzij eDrive Zones automatisch omschakelen naar elektrisch. Zonder verandering in mobiliteit zijn onze steden in de toekomst niet leefbaar.”
Mooie voorbeelden
Belgers noemt nog een aantal voorbeelden die de innovatieve dadendrang benadrukken: “Leefbaarheid en innovatie houdt ons echt bezig. We denken echt na over oplossingen. Bijvoorbeeld om de uitstoot van fijnstof van banden terug te dringen. Elke keer als je optrekt, rijdt of remt, verliezen je banden minuscule deeltjes. We hebben nu een start-up in Londen gevonden, Tyre Collective, die kleine kastjes maakt waarmee de microplastics kunnen worden opgevangen. Deze vangst kan weer worden gerecycled om nieuwe producten van te maken. Een ander voorbeeld is ons 360 Fleet Portal, waarmee de fleetmanager toegang heeft tot allerlei producten en services. Een unieke tool binnen de portal is Fleet Reporting, waar een AI-assistent antwoord geeft op vragen. Bijvoorbeeld hoe een wagenpark efficiënter kan worden ingericht, zodat de kosten 5% naar beneden gaan of de CO2-uitstoot kan worden verminderd.”
Rolmodel Nederland
Voor BMW is Nederland qua afzet een kleine markt. Maar als het aankomt op innovatie en duurzaamheid staat ons land bovenaan. “In München, waar het hoofdkantoor zit, kijken ze altijd verwachtingsvol naar Nederland”, zegt Belgers. “Voor hen is het kijken door een raam naar de toekomst van mobiliteit. Geen markt is zo vernieuwend en innovatief als die in Nederland en tegelijkertijd zo ingewikkeld en uitdagend als het op mobiliteit aankomt. Congestie, verstedelijking en snelle digitale adoptie vragen om veel vernieuwende en innovatieve oplossingen. Daarom krijgen we van het hoofdkantoor veel ruimte bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Zo konden we de Carbon Tracker ontwikkelen en de Flexible Fleet-app, waarmee we tegemoetkomen aan de toenemende vraag naar innovatieve mobiliteitsoplossingen, waarmee we het verschil maken.”
Blik op de toekomst
Vooruitkijkend is Belgers optimistisch over de toekomst van de mobiliteitssector in het algemeen. “We overtreffen de verwachtingen van onze klanten door te blijven innoveren en te luisteren naar hun behoeften. Momenteel zijn we trots op onze gouden certificering van Ecovadis, waarbij je op ESG wordt beoordeeld, environmental, social en governance. Wij behoren tot de 4% van de Nederlandse bedrijven met een goudstatus. Dit betekent overigens niet dat we op onze lauweren gaan rusten; we blijven de komende jaren staan voor grote uitdagingen én kansen. Door te focussen op duurzaamheid en innovatie kunnen wij niet alleen inspelen op de groeiende vraag vanuit de samenleving, maar ook bijdragen aan het creëren van leefbare steden. Steden die toegankelijk, veilig en leefbaar blijven in alle ontwikkelingen die eraan komen … én voor de volgende generaties.”
- FD de wereld in 2025
- Robert den Bremer
- Maarten de Kok
- Download artikel