“Voorheen gingen tweedehands elektrische auto’s direct door naar de veiling. Daar werden ze verkocht, waarna ze vaak verdwenen naar het buitenland”, zegt Sander Pleij, CMD bij Ayvens. “Inmiddels weten we dat de batterijen uitstekend blijven presteren en veel langer meegaan dan we dachten. Het loont om deze auto’s te reconditioneren en opnieuw als leaseauto aan te bieden. Op deze manier kunnen we ze een tweede en soms zelfs derde en vierde keer inzetten. Dat is uiteindelijk natuurlijk duurzamer.”
Vaker dezelfde auto inzetten is de toekomst
“De elektrische auto’s zijn gemiddeld drie tot vier jaar oud”, zegt Corinne Vonk, Corporate Social Responsibility Manager bij Ayvens. “Omdat de levensduur van de batterijen zo goed is, zijn elektrische auto’s ook prima geschikt om meerdere keren in te zetten. Er zijn dan geen nieuwe materialen nodig om nieuwe auto’s te produceren en de levertijden zijn bovendien kort. Dat alles sluit mooi aan bij de groeiende vraag naar duurzame oplossingen.”
Ayvens (spreek uit: evens) ziet de vraag naar occasions dan ook sterk toenemen. Pleij: “Dat heeft natuurlijk impact op onze operationele organisatie. We moeten de auto’s waar nodig repareren, poetsen, fotograferen en natuurlijk weer verwerken in de administratie- en reserveringssystemen. Daar richten we ons met onze Flexible Fleet-vestigingen steeds verder op in.”
‘Elektrische auto’s blijven uitstekend presteren en gaan veel langer mee dan we dachten’
“Lagere leaseprijzen, fiscaal voordeel en kortere looptijden. Dat zijn in een notendop de voordelen van deze vorm van lease,” zegt Vonk, “hoewel de fiscale regels rondom elektrisch rijden steeds in beweging zijn. Het blijft belangrijk dat de overheid elektrisch rijden ook voor particulieren aantrekkelijk houdt, zodat het wagenpark van Nederland verder kan verduurzamen.”
Met name de kortere looptijden van de leasecontracten zijn in trek. Pleij: “Wie wil, kan zo’n elektrische tweedehandsauto bijvoorbeeld voor een halfjaar leasen. In die tijd kan iemand ook uittesten of elektrisch rijden iets voor hem of haar is. Dat geldt voor zowel bedrijven als particulieren.”
De route naar ‘zero emissie’
Ayvens, dat ruim 14.000 medewerkers heeft in 42 landen, heeft duurzame mobiliteit hoog in het vaandel staan. Onlangs nog won de leasemaatschappij een grote Europese prijs voor ‘best advisory firm’. Vonk: “We helpen bedrijven namelijk ook met de route naar ‘zero emissie’. Via een handige stapsgewijze aanpak: eerst een scan, daarna advies over hoe de transitie eruitziet. We maken niet alleen een transitieplan; we leveren ook meteen een groot deel van de oplossingen. Tot en met gratis online verkeersveiligheidstrainingen aan toe.”
Verduurzamen van mobiliteit is veel meer dan het inwisselen van benzine- en dieselauto’s voor elektrische auto’s alleen. Vonk: “Een bedrijf moet ook nadenken over laadvoorzieningen, beschikbaarheid van elektra, elektrische fietsen, mobiliteitskaarten en e-cargovoertuigen, maar bijvoorbeeld ook over deelauto’s. Veel is mogelijk, maar het is vaak een complexe puzzel om dit goed te organiseren.”
Duurzame mobiliteit is veilige mobiliteit
Ayvens maakt zo’n puzzel inzichtelijk voor bedrijven. Pleij: “We weten precies waar de knelpunten zich bevinden. Ook omdat we zelf als organisatie deze transitie al hebben doorgemaakt. We practice what we preach. Zo gingen we in 2019 al om naar een volledig elektrisch wagenpark. Dat was toen nog echt pionieren, samen met enkele andere voorlopers met dezelfde ambitie.”
Vonk: “Veel klanten die aan de slag gaan met duurzame mobiliteit doen dat vanuit groene ambities. Je kunt er als bedrijf met nieuwe rapportageverplichtingen, waaronder de CSRD, ook niet langer omheen. En ook daar komt verkeersveiligheid om de hoek kijken. Ander, veiliger rijgedrag zorgt er namelijk voor dat niet alleen de kosten voor schades omlaaggaan, maar het telt ook mee in je verantwoording volgens de CSRD binnen de sociale component.”
Ayvens wil met een breed pakket aan leaseopties de wereld van mobiliteit een stukje schoner en veiliger maken. Pleij: “We zijn de grootste leasemaatschappij in Nederland. Dit betekent ook dat wij een flinke impact kunnen maken door te focussen op duurzaamheid, veiligheid en nieuwe flexibele vormen. We lopen daarin graag voorop. Veel is mogelijk. En wij zetten die mogelijkheden graag in voor onze klanten.”
- SD400 2024
- Irene Schoemakers
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel