FBTO heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in digitale dienstverlening. Waar twintig jaar geleden nog veel via telefoon en post ging, verloopt nu vrijwel al het klantcontact online. “We zorgen ervoor dat klanten zelf aan het stuur zitten”, legt De Weerd uit. “Niet alleen zelf verzekeren, maar ook echt alles zelf regelen. Die digitale focus is geen doel op zich. Het gaat erom dat klanten zich vrij voelen en grip hebben op hun financiële zaken. Met polisvoorwaarden op één A4’tje, afsluiten in een paar seconden en exact weten wat wél verzekerd is.”
‘Het moeilijkste is om het simpel te houden, helemaal in verzekeringsland’
De kunst van simpel
“Intern roep ik altijd: het meest moeilijke is om het simpel te houden”, aldus De Weerd. “En dat geldt helemaal in verzekeringsland, waar veel wet- en regelgeving omheen zit. Wij redeneren daarom consequent vanuit de klant. De vraag die elke dag centraal staat: hoe leg je dit uit aan je oom of je buurvrouw op een verjaardag? Van ervaringen leren we. We lopen ook weleens tegen zaken aan waarvan klanten in testen terugkoppelen: dit snappen we niet meer. Dan passen we het meteen aan.”
Meer vrijheid
Eenvoud is voor FBTO meer dan een feature; het is een vorm van zorg voor de klant. “Juist in onze complexe maatschappij en de toenemende mentale druk is er ruimte voor een merk dat het simpel houdt”, zegt De Weerd. “In plaats van dat mensen stress en druk ervaren, willen we juist dat onze klanten vrijheid ervaren. Dat is waar we voor staan. Die vrijheid past ook perfect bij de geschiedenis van FBTO, opgericht door vier Friese boeren die zeiden: dit gaan we zelf doen.”
Voorsprong door digitalisering
De toekomst ziet De Weerd zonnig in. FBTO heeft door de jarenlange focus op digitalisering een voorsprong. Ook AI-toepassingen zijn geen verrassing: het bedrijf experimenteert er al jaren mee. “AI zorgt ervoor dat we onze boodschap van gemak en eenvoud nog beter kunnen neerzetten”, legt hij uit. De ambitie is helder: in 2030 wil FBTO de allerbeste zijn in digitale klantbediening van álle dienstverleners in Nederland. “Door mensen zo veel mogelijk zelf te laten regelen, ervaren ze meer controle over hun financiële zaken. Daarmee dragen wij bij aan een groter welzijn in de maatschappij”, besluit De Weerd. “Daar doen we het voor.”
- SD400-2025
- Robert den Bremer
- Maarten de Kok
- Download artikel