‘Zaken voor elkaar krijgen is ons vak’

‘Zaken voor elkaar krijgen is ons vak’

‘Goede communicatie en voorzichtig te werk gaan zijn bij ons belangrijke begrippen’

Met vier nauw samenwerkende bedrijven onder één paraplu groeit VORM tegen de stroom in. Productkwaliteit en klantgerichtheid zijn de fundamenten van het voortdurende succes van de projectontwikkelaar en bouwonderneming. Klanten bevelen de woningen van VORM zelfs via social media aan.

Ondanks het huidige economisch roerige klimaat blijft het in Papendrecht gevestigde VORM een succesvol bouw- en ontwikkelbedrijf en behoort het tot de top vijftig van Nederland. In 2009 was er sprake van groei die in 2010 werd doorgezet. De verwachting is dat in 2011 de groei die van de voorgaande jaren zelfs zal overstijgen, zowel in rendement als in omvang. “We hebben op zich niet de behoefte om te groeien,” vertelt Hans Meurs, algemeen directeur van VORM Holding, “maar doordat het bouwen en ontwikkelen ons goed afgaan, komen er vanzelf zaken op ons pad waar wij geen nee tegen willen zeggen.”

Er zijn nog meer facetten die een belangrijke rol spelen in het succes van VORM. De onderneming is haar bestaande opdrachtgevers altijd trouw gebleven. Deze loyaliteit aan onder andere woningbouwverenigingen, beleggers, gemeenten en zelfs collega-ontwikkelaars heeft zeker gezorgd voor continuïteit in de orderportefeuille. “Loyaliteit is voor ons van groot belang”, benadrukt Meurs. “Wij zijn van mening dat wij als bouw- en ontwikkelbedrijf ook een sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Daarom hebben wij de neiging om in zee te gaan met bijvoorbeeld ietwat conservatief ingestelde woningbouwverenigingen die zich ook aan hun maatschappelijke doelstellingen houden. Geen van de woningcoöperaties waarmee wij werken zit in zwaar weer. De keuze om juist met hen te werken is geen toeval; dat is een bewuste strategische keuze.”

Vooruitziende blik

VORM Holding B.V. is een conglomeraat van vier nauw met elkaar samenwerkende en elkaar aanvullende bedrijven. De organisatie bestaat uit een bouw-, ontwikkel-, vastgoed- en investeertak. “Goede communicatie, zowel intern als extern met klanten en partners, synergie en voorzichtig te werk gaan zijn belangrijke begrippen in heel onze organisatie”, vult directeur Daan van der Vorm zijn collega aan. “Het ontwikkelen en bouwen van woningen en gebouwen is en blijft mensenwerk. Wij overschreeuwen onszelf niet en we doen geen dingen die niet bij ons passen. Je kunt stellen dat onze kerncompetenties min of meer gelijk zijn aan die van de corporaties en woningbouwverenigingen met wie wij zakendoen. De risico’s die we nemen zijn altijd beheersbaar. Alle projecten die we aanpakken moeten transparant en behapbaar zijn. Dat deden we ook al in de tijd toen de bomen nog tot in de hemel groeiden.” Een van de redenen dat VORM niet echt geschrokken is van de huidige ontwikkelingen in de bouwwereld is dan ook dat het management de veranderingen heeft zien aankomen.

Klantfocus

“Al in 2006 en 2007 zagen wij dat de markt in de daaropvolgende jaren niet op dezelfde voet zou kunnen doorgroeien”, zegt Meurs. “Wij hebben ons daarop voorbereid en zijn ons gaan richten op de verbreding van onze markt. We zijn bijvoorbeeld heel sterk geworden in het bouwen voor de zorgsector.”

In vijf jaar tijd heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een van de grootste bouwers/ontwikkelaars voor de zorgsector in Nederland. Op dit moment werkt VORM voor tien zorginstellingen en heeft het ruim 150.000 vierkante meter in aanbouw, voorbereiding of ontwikkeling. De kennis en projectervaring die het bedrijf opdoet neemt het mee bij nieuwe opdrachten, wat groot profijt oplevert voor zowel de klanten als de organisatie zelf. “De klant centraal stellen is sterk ontwikkeld bij al onze medewerkers”, benadrukt Van der Vorm. “Wij bespreken alles een op een met de klant en zijn niet anders gewend dan onze kopers in de watten te leggen. Bij een bouwproject van ons in Almere heeft een groot aantal kopers hun huis gekocht via aanbevelingen van andere kopers. Dat ging zelfs via social media zoals Twitter, Hyves en Facebook. En dat zegt toch wel iets over de kwaliteit van onze huizen, de transparante en directe communicatie en de tevredenheid van onze klanten.”

‘Goede communicatie en voorzichtig te werk gaan zijn bij ons belangrijke begrippen’

Perfect georganiseerd

Naast de nadruk op kwaliteit en klantgerichtheid zijn de methoden en technieken die VORM gebruikt bij het ontwerpen, ontwikkelen en bouwen mede de fundamenten voor het succes. Alles is erop gericht om waar te maken wat de klant wil. Via klankbordgroepen wordt al bij de ontwerpfase van een project rekening gehouden met de wensen van de koper. “Bovendien hanteren wij de LEAN-methode bij al veel van onze werkprocessen”, vertelt Meurs. Deze methode zorgt dat VORM maximale klantwaarde creëert met zo min mogelijk verspilling aan resources, zodat de organisatie kosteneconomisch kan werken en de hoogst mogelijke kwaliteit levert. Het streven is om in 2015 faalkostenvrij te kunnen werken. “De kosten die wij besparen leveren direct voordeel op voor de klant”, zegt Van der Vorm met klem. “Kostenbesparingen en snelheid van ontwikkelen en bouwen hoeven niet ten koste te gaan van de kwaliteit van onze producten. De vraag die we ons voortdurend stellen is hoe we de klantvraag voor elkaar krijgen, want zaken voor elkaar krijgen is onze passie.