Een groeiend aantal zakelijke reizigers kiest voor bestemmingen binnen Europa liever voor de hogesnelheidstrein dan voor het vliegtuig. Marjon Kaper, Directeur Commercie bij NS Hispeed, snapt dat wel. Voor de zakelijke reiziger die voor zijn internationale reizen nooit de trein overwoog, heeft zij overtuigende argumenten.
“Voor zakelijke reizigers is de hogesnelheidstrein de afgelopen jaren een serieus alternatief geworden.We krijgen steeds vaker heel positieve reacties van hen.” Marjon Kaper bladert door een intern rapport naar aanleiding van een recent reizigersonderzoek en leest een paar reacties voor: ‘In de trein heb je echt de ruimte om te werken.’ En: ‘Treinreizen zijn gerieflijk en dus het minst belastend.’
Naast deze subjectieve reacties zijn er ook harde cijfers die bewijzen dat zakelijke reizigers de hogesnelheidstrein hebben ontdekt. “Voor Amsterdam-Parijs kiest zeventig procent van de zakelijke reizigers de trein”, vertelt ze. “Nog slechts dertig procent kiest voor het vliegtuig.”
En de auto? “Dat is voor Parijs helemaal geen alternatief. Net zo min als voor bestemmingen op kortere afstand, zoals Keulen, Düsseldorf, Frankfurt, Antwerpen en Brussel. Behalve de aantrekkelijke reistijd, heeft de trein het voordeel dat je geen last hebt van vastlopend verkeer de stad in en je de auto niet hoeft te parkeren. Met de trein bereik je ontspannen het hart van de stad.”
Efficiënt en prettig werken
Voor heel veel zakelijke reizigers blijkt de mogelijkheid om onderweg rustig te werken een belangrijk argument om voor de hogesnelheidstrein te kiezen. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst tachtig procent van de zakelijke reizigers tijdens hun internationale treinreizen werkt. Het overgrote deel van hen gebruikt daarvoor een laptop of tablet. Natuurlijk is de reistijd ideaal om e-mails te lezen en te beantwoorden. Maar veel zakelijke reizigers gebruiken de treinreistijd ook voor hoogwaardig werk, zoals het voorbereiden van een vergadering of het schrijven van rapporten. “Daarmee maken zij hun zakelijke reis echt rendabel”, aldus Marjon Kaper.
Voor travelmanagers blijkt dat, volgens het onderzoek van EPSA, een belangrijk argument. Zeventig procent van hen noemt de kosten van een reis een belangrijk keuzecriterium en houdt daarbij rekening met het uurhonorarium van reizende medewerkers. “Dat honorarium maakt zo’n vijftig procent uit van de totale reiskosten. Als zakenreizigers hun tijd efficiënt kunnen besteden en hun reistijd geheel of gedeeltelijk declarabel kunnen maken, dalen die reiskosten sterk.”
Of zakenreizigers hun tijd onderweg goed besteden, heeft NS Hispeed natuurlijk niet in de hand. De verkooporganisatie van hogesnelheidsvervoer op nationale en internationale bestemmingen doet er echter wel alles aan om de reis te vergemakkelijken. Zo is het boeken van een reis via www.nshispeed.nl een kwestie van een paar minuten. Bovendien kunnen reizigers hun tickets zelf uitprinten of op het station uit een afhaalautomaat halen.
Een niet te onderschatten onderdeel van de efficiency die NS Hispeed nastreeft is RailTeam. “Dankzij dit samenwerkingsverband, waarvan onder meer Thalys, ICE International, Eurostar, Fyra en TGV deel uitmaken, kunnen wij combinatietickets verkopen, bijvoorbeeld voor een reis naar Bordeaux, waarbij je eerst met Thalys naar Parijs reist en daar overstapt op de TGV naar Bordeaux”, vertelt Marjon Kaper. “Mocht een reiziger door vertraging zijn aansluiting missen, dan kan hij zonder nieuwe reservering of administratieve handelingen de volgende nemen. Dat noemen wij ‘Hop on the next available train’.”
Efficiënt is ook de mogelijkheid voor bedrijven om op rekening te boeken en maandelijks een factuur te ontvangen. Voor bedrijven die regelmatig zakelijke reizen boeken, biedt NS Hispeed corporate contracten met aantrekkelijke kortingen.
‘Zakelijke reizigers gebruiken reistijd het meest effectief in hogesnelheidstreinen’
Comfort
Voor zakelijke reizigers is efficiency belangrijk, maar daarnaast stellen zij gemak en comfort op prijs. Ook daaraan besteedt NS Hispeed de nodige aandacht. Voor eersteklasreizigers begint dat in de NS Hispeed Business Lounges op Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal en Schiphol. Terwijl zij op hun trein wachten, kunnen reizigers daar terecht voor een kopje koffie, aan de leestafel een krant lezen of – efficiënt! – gebruikmaken van een van de werkplekken met draadloos internet. Reizigers kunnen de wachttijd dus optimaal besteden. De Business Lounges verhuren ook vergaderaccommodaties tegen een aantrekkelijke prijs, waar reizigers met collega’s hun zakenbezoeken optimaal kunnen voorbereiden.
Dat kan overigens in Thalys ook in Le Salon, een afgesloten vergaderruimte voor vier personen, die bovendien het voordeel van voorrang in de cateringservice biedt. Ook elders in de hogesnelheidstreinen kunnen reizigers optimaal werken, mede doordat reserveringen voor hogesnelheidstreinen een zitplaats en dus een werkplek garanderen. Alle hogesnelheidstreinen beschikken over stopcontacten bij de zitplaatsen, ruime beenruimte en een ruime tafel. Bovendien beschikt Thalys aan boord inmiddels over wifi; andere hogesnelheidsbedrijven zullen dat op termijn ook bieden. “Veel reizigers begrijpen niet waarom we dit niet al veel eerder konden bieden”, zegt Marjon Kaper. “Dat heeft technische redenen. Het is lastig om betrouwbare wifi-verbindingen in stand te houden in een trein die driehonderd kilometer per uur rijdt en geregeld door lange tunnels rijdt, bijvoorbeeld onder het groene hart.”
Concurrenten?
Europese hogesnelheidsbedrijven zijn op de zakelijke markt dus inmiddels een geduchte concurrent van luchtvaartmaatschappijen. Marjon Kaper nuanceert dat, door te stellen dat trein en vliegtuig elkaar heel goed aanvullen. “Korte afstanden zijn voor luchtvaartmaatschappijen minder interessant dan de lange afstanden. Het is voor de luchtvaart interessant om samen te werken met spoorwegmaatschappijen. De trein is een aantrekkelijke aanvulling op het vliegtuig. China Airlines vliegt bijvoorbeeld op Schiphol, maar niet op Brussel-Zaventem. Met behulp van AirRail, een module voor de grote reserveringssystemen van luchtvaartmaatschappijen, biedt China Airlines gecombineerde tickets aan voor trein en vliegtuig van en naar Brussel.” Overstappen van vliegtuig op trein kost vaak minder tijd en bespaart een tweede maal luchthavenbelasting. “Voeg daar nog het milieu-effect aan toe. Hogesnelheidstreinen stoten op hetzelfde traject negenmaal minder CO2 uit dan vliegtuigen. Ook dat blijkt een belangrijk argument van zakelijke reizigers. Een groeiend aantal organisaties streeft naar een meer duurzame en ‘groene’ bedrijfsvoering. Met hogesnelheidstreinen naar nu al 595 bestemmingen draagt NS Hispeed bij aan dat streven.”