Wil je sterker worden, dan moet je groeien

Wil je sterker worden, dan moet je groeien

‘CIBER geeft zijn klanten de ruimte om te groeien’

Je moet heel wat lef hebben om op dit moment fors te investeren in personeel. En zeker in de ICT-branche.Tom van den Berg, directeur van CIBER, kan deze uitspraak beamen. “Alleen de sterkste bomen overleven de storm. Een boom zoals CIBER.”

Er gaat snel een kaalslag plaatsvinden in de ICT-branche. Dat is de mening van Tom van den Berg. “Door de economische crisis komen de prijzen onder druk te staan en draaien bedrijven elk dubbeltje om. De ICT-branche merkt daar volop de gevolgen van. Nu vindt er eens in de zoveel tijd een zuivering plaats in de ICT-branche, maar dit is mijns inziens de zwaarste crisis die de ICT-branche ooit heeft meegemaakt. Het gevolg is dat iedereen probeert te bezuinigen waar het kan, in de wetenschap dat alleen de sterkste bomen in het bos kunnen overleven. Maar van bezuinigen word je niet sterker. Wil je sterker worden, dan moet je juist nu investeren. Terwijl iedereen op de rem trapt, geven wij dus vol gas.” Als het gaat om investeren, dan heeft Van den Berg het heel concreet over het personeelsbeleid bij CIBER. “Als CIBER de boom is, dan zijn onze mensen de wortels. Die zorgen ervoor dat een boom ook na de storm nog overeind staat. Wij investeren dus zwaar in de kwaliteit van onze medewerkers: bij CIBER werken alleen topmensen uit de ICT-wereld.”

Kwaliteit, geen kwantiteit

Al jarenlang kampen ICT-bedrijven met een tekort aan personeel. Dat kan bij CIBER niet anders geweest zijn. Wat levert nu investeren dan nog op? “Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit”, zegt Van den Berg. “Het is, als je mensen nodig hebt, heel makkelijk om Jan en alleman in dienst te nemen. Veel bedrijven hebben dat gedaan; ze keken niet al te kritisch naar het curriculum vitae van sollicitanten. Dat hebben wij, ook toen er maar mondjesmaat op vacatures werd gereageerd, altijd wél gedaan. In al die tijd hebben we van de honderd sollicitanten er gemiddeld maar vijf aangenomen: zo streng is onze selectie. Ook werkervaring bij onze concurrenten hoeft dan geen pre te zijn, juist omdát die minder kritisch zijn. En doordat wij altijd de besten hebben gerekruteerd – en dat blijven doen – kunnen we onze klanten de crème uit de branche aanbieden.”

Trackrecord

Binnenhalen van talent is één ding, maar hoe behoud je ze? “Wat dat betreft heeft CIBER een perfect trackrecord”, zegt Van den Berg. “Het is onze filosofie dat de kwaliteit van onze mensen de continuïteit van CIBER garandeert, dus koesteren we de continuïteit van onze mensen. Juist ook in economisch onzekere tijden. We zorgen voor een goede werksfeer en -omgeving, en investeren intern in hun opleiding. En dan heb ik het niet alleen over vaktechnische opleidingen, maar juist ook over de zogeheten soft skills. Voor de gedragskant van consultancyvaardigheden tuigen we nu een extra programma op. Daar leren onze mensen meer over bijvoorbeeld hun communicatieve vaardigheden en het onderhouden van relaties. Het programma wordt voor elke groep op maat gemaakt. Dankzij deze inspanningen is het verloop bij CIBER extreem laag. En dat garandeert onze continuïteit.”

Volgens Van den Berg is dit een pluspunt richting zijn klanten. “Als bedrijf zoek je een ICT-partner die kan zorgen voor continuïteit. Ik zeg altijd: ‘U bestaat over tien jaar nog steeds. Dan wilt u toch zakendoen met een partner die dan ook nog bestaat?’ CIBER gaat voor de lange termijn en dus koesteren we onze klanten. Als wij de boom zijn, dan zijn onze klanten de stam. Onze customer intimacy is ook hoger dan bij andere ICT-bedrijven. We laten onze klanten continu merken dat wij blij met hen zijn – en dat we ze heel serieus nemen, want we zetten alleen ervaren mensen op een project. De klant zal nooit het gevoel hebben dat wij over zijn rug medewerkers gaan opleiden.”

Groeien

Bij de aanpak van projecten staat het ‘no worries’-gevoel centraal. “Met andere woorden: je hebt er als bedrijf geen omkijken naar”, legt directeur Tom van den Berg uit. “Veel bedrijven hebben kopzorgen over hun ICT-projecten, omdat ze uit ervaring weten dat die vaak meer tijd en geld kosten dan verwacht. Daarom heeft CIBER een radicaal ander uitgangspunt: committed to the limit. Wij ronden projecten binnen de geplande tijd en binnen het budget succesvol af. Dat doen we op basis van een grondige analyse van het probleem en een duidelijke omschrijving van waar de oplossing aan moet voldoen. CIBER voorkomt verkeerde verwachtingen. En dat geeft de klant de ruimte om te groeien. Want ook hij moet de sterkste boom in het bos zijn.”