‘Wij verhogen digitaal IQ van klanten’

‘Wij verhogen digitaal IQ van klanten’

Onafhankelijk, transparant en gefocust op kennisoverdracht. Dat is hoe het Groningse bedrijf DigitalWorks eruit springt in de competitieve markt van digital consultancy. “Grote firms opereren vooral strategisch, terwijl wij strategie combineren met implementatie én uitvoering.”

In digital consultancy zijn de ogen vaak gericht op de grote internationale bureaus, maar daarnaast zijn ook kleinere adviseurs actief, zoals DigitalWorks. “Een digitale strategie is belangrijk, maar onze kracht is ook om de opdrachtgever en alle medewerkers daarin echt mee te krijgen”, vertelt medeoprichter Niels van Sint Maartensdijk. “Bedrijven willen nog weleens te snel live met een digitale campagne, een nieuw platform voor e-commerce of implementatie van marketing automation. Ze kiezen dan voor een ander bureau, dat snel aan de slag gaat zonder onderliggende visie. Resultaten blijven dan vaak uit, waardoor zo’n bedrijf weer bij ons terugkomt met als commentaar: jullie hadden toch gelijk.”

‘Onze kracht schuilt in het meekrijgen van het team met een nieuwe digitale strategie’

Digitale versnelling

Vijf jaar bestaat DigitalWorks inmiddels. Van Sint Maartensdijk en co-founder Benjamin Vogelzang werkten voorheen allebei freelance als digital consultant bij uiteenlopende partijen en kennen de markt dus goed. “We zijn gewend om te werken vanuit een digitale strategie en zagen extra kansen op het gebied van digital consultancy”, zegt Vogelzang. “Zo bieden we met Consultancy as a Service een concept dat bedrijven in staat stelt om voor een vast bedrag per maand tijdelijk extra expertise in huis te halen die past bij vrijwel elk budget, tijdsbestek en doel. Deze tijdelijke uitbreiding van marketingafdelingen helpt digitaal te versnellen, maar brengt ook nieuwe kennis in een organisatie. Zo dragen we bij aan verhoging van het digitale IQ bij opdrachtgevers.”

Benaderbaar

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat organisaties kritisch kijken naar hun bedrijfsvoering. “De rode draad in veel digitale vraagstukken betreft het verhogen van effectiviteit en efficiëntie”, signaleert Van Sint Maartensdijk. “Hoe haal je als bedrijf meer uit hetzelfde budget met slimme datatoepassingen en goede aansturing? Als er bij bedrijven bepaalde angst is voor verandering, nemen wij die vrees veelal weg door onze agile aanpak en aanwezigheid op locatie.”

De benaderbare manier van werken bij DigitalWorks wordt gepaard aan transparantie en een onafhankelijke opstelling. “Wij krijgen steeds meer auditaanvragen”, merkt Vogelzang. “Dat zegt veel over hoe kritisch organisaties kijken naar hun bedrijfsvoering, maar ook hoe serieus wij worden genomen als bureau. Bedrijfsomvang zegt niks over kwaliteit. Met onze multidisciplinaire consultants kunnen wij organisaties vertellen waar ze staan en wat voor hen de juiste vervolgstappen zijn.”