Een belangrijk aspect van de transitie naar duurzaam rijden is het vereenvoudigen van het laadproces. “Fiscale voordelen leidden in ons land tot acceptatie van elektrisch rijden”, geeft Paul Bouwmeester, Business Development Manager bij leasemaatschappij Athlon, aan. “We zien nu dat inzicht in de laadkosten steeds belangrijker wordt.”
Slim laden
Als leasemaatschappij heeft Athlon veel ervaring met het integreren van alle automerken en services die nodig zijn voor zorgeloos autorijden. Bouwmeester: “Dat vertalen wij nu naar de wereld van zorgeloos laden. Begin komend jaar gaan we onze klanten helpen met één app voor het laden thuis én onderweg.” Ook rolt Athlon ‘slim laden’ uit. “Met de laadapp laat jij de auto weten hoeveel elektriciteit nodig is voor jouw reis en vervolgens bepaalt de app wanneer het laadproces het best kan!”
‘Elektrische voertuigen fungeren straks als rijdende energiecentrales’
Slim laden op het juiste moment bespaart kosten. Dit maakt elektrisch rijden competitiever, stelt Bouwmeester. “De overstap naar elektrisch rijden is een investering, maar op termijn kan het beslist voordeliger zijn, ook zonder fiscale voordelen.”
Rol in energietransitie
Werkgevers kunnen een belangrijke rol spelen door hun leaserijders thuislaadvergoedingen aan te bieden, waardoor die worden aangemoedigd om de overstap naar elektrische voertuigen te maken. “Dit is relevant omdat we niet alleen te maken hebben met een transformatie in mobiliteit”, legt Bouwmeester uit. “De elektrische voertuigen gaan ook een belangrijke rol spelen in de hele energietransitie.”
Batterij op wielen
Elektrische voertuigen fungeren straks als rijdende energiecentrales. “De visie is simpel: laad je elektrische auto op wanneer voldoende (duurzame) stroom beschikbaar is en gebruik deze energie vervolgens ook voor je huis of andere toepassingen. Dit vermindert de druk op het energienetwerk tijdens piekmomenten.” De keuze voor een dynamisch energiecontract kan dan voor mensen die thuisladen heel voordelig zijn. “Zo kun je verdienen aan de auto, die in zekere zin als een batterij op wielen fungeert.”
De strategie van Athlon brengt verschillende aspecten bij elkaar. “We verlagen de autolaadkosten; dat is fijn voor werkgevers. We maken steeds meer gebruik van groene energie, wat goed is voor het klimaat. En we zorgen voor minder piekbelasting van het elektriciteitsnet, wat fijn is voor ons allemaal.”
- FD De Wereld in 2024
- Mels Dees
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel