Het Amerikaanse techbedrijf BigCommerce is actief in 150 landen, maar volgens Van Meel maakt het een groot verschil dat je zelf aanwezig bent in een land. “Op deze manier kunnen we klanten en partners echt op maat bedienen”, zegt de Country & Sales Lead Benelux, die zelf de allereerste ‘hire’ was in Nederland. “Het mooie van ons platform is dat het van toepassing is op alle businesses: van groot tot klein, van multinational tot mkb’er. Daardoor kan het platform met de klant blijven meegroeien.”
‘Maximale flexibiliteit voor bedrijven die steeds meer specialistische tools nodig hebben’
Open platform
BigCommerce faciliteert e-commerce met SaaS-diensten waarmee bedrijven hun webshop kunnen bouwen, maar ook hun betalingen, (content)marketing, hosting, beveiliging en zoekmachine-optimalisatie regelen. “Wij werken daarbij partner-first”, legt Van Meel uit. “Het open karakter van ons platform betekent dat klanten een lock-in voorkomen door BigCommerce uit te breiden met andere producten. Wat wij hebben gebouwd is ‘open SaaS’, waarbij wij het beste van beide werelden combineren. Ons eigen platform wordt gecombineerd met de diensten van meer dan achtduizend implementatie- en techpartners.”
Het grote voordeel van open SaaS is dat klanten extra functionaliteiten met één muisklik kunnen toevoegen. “Zo bieden we maximale flexibiliteit, zeker voor bedrijven die naarmate ze groter groeien ook meer specialistische tools nodig gaan hebben. Daardoor kun je veel sneller inspelen op veranderingen, die altijd sneller komen dan je kunt verwachten.”
Nederlandse klanten
De komst naar Nederland heeft direct een aantal grote klanten opgeleverd, zoals Swinkels, BrandMasters en Onlineverf.nl. Van Meel: “Bierconcern Swinkels is een goed voorbeeld van een bedrijf waarvoor we verder keken dan alleen naar e-commerce. We vliegen projecten altijd aan op basis van het businessplan. Swinkels wilde per brouwer een nieuwe site die shoppable is. Dat hebben we geregeld, met een korte time-to-market en mogelijkheden voor verdere integraties met marketplaces of het simpel toevoegen van nieuwe labels.”
Het handige van BigCommerce is dat je klein kunt beginnen en samen met het platform geleidelijk groter kunt groeien. “Vaak zie je bij techplatforms dat je aanvankelijk slechts 60% van de functionaliteiten gebruikt, maar wel voor 100% betaalt. Bij ons is dat niet nodig. Je kunt een basispakket afnemen en daar extra features aan toevoegen zodra je ze nodig hebt. Denk daarbij aan cms, payment, PIM of marketingautomation. Ons advies: voeg een dienst pas toe als je eraan toe bent, als je er ook echt een businesscase voor hebt.”
ik ben op zoek naar gekwalificeerde partners B2B
wij ondersteunen elke fase van groei van jouw onderneming
- Emerce 100-2022
- Jeroen Mirck
- Charles Poorter
- Download artikel