‘Wij hebben de professionals al klaarstaan voor onze klanten’

‘Wij hebben de professionals al klaarstaan voor onze klanten’

De STAR Group slaat de vleugels verder uit naar de inframarkt. Doel? Ook in deze branche een betrouwbare partner zijn die altijd levert. Thomas Wester en Laurens van Bemmel leggen uit hoe STAR iedere dag weer de beste specialisten op de juiste plek krijgt.

Goede specialisten zijn schaars. Het is misschien een dooddoener vanjewelste, maar wel een dooddoener waarvan organisaties dagelijks de pijn voelen. Ze krijgen hun projectteams niet op tijd rond, doen concessies aan kwaliteit en besteden onnodig veel geld aan allerhande detacheringsbureaus. Bemensing kan een bottleneck zijn voor het succes van projecten.

Dat gebeurt niet als je met STAR in zee gaat, verzekert sales director Thomas Wester zijn klanten, al zegt hij er meteen bij niet van al te veel borstklopperij te houden. De cultuur van STAR is er meer een van show, don’t tell, legt hij uit. “Ik heb in het verleden onder meer bij BAM Infra en Brunel gewerkt, dus ben zo’n vijftien jaar actief in de infra. Maar als STAR zijn we nog relatief kort in deze markt bezig. We zijn onze positie echt nog aan het opbouwen; daar zijn we gewoon eerlijk in. Daarom wil ik niet te hoog van de toren blazen. Tegelijkertijd durf ik te stellen dat we al veel mooie projecten in de infra draaien. Zo hebben we mensen lopen bij projecten bij de Afsluitdijk, zeesluis Terneuzen, de Rotterdamse Baan en als meest recente project ViA15 bij Arnhem. Ook zijn we al een vaste partner voor Gasunie, Tennet en Stedin en hebben we sinds kort een samenwerking met Enexis opgestart. Een ander mooi voorbeeld is Engie. We leveren nu ook personeel voor hun infratak omdat we al jarenlang vaste leverancier zijn voor projecten in de industrie en bij energiecentrales. Bij Engie weten ze wat ze aan ons hebben.”

Powerwheel

In de petrochemische industrie is het voor STAR allemaal begonnen. Sinds de oprichting in 2001 hanteert de in Moerdijk gevestigde detacheerder de volgende strategie: ervoor zorgen dat de beste mensen op de mooiste projecten zitten, bij de beste bedrijven. Als je dat powerwheel, zoals ze dat bij STAR noemen, in gang zwiept, ontstaat een zichzelf versterkend effect. Gevolg: anno 2020 is STAR met afstand marktleider in de petrochemie en energie, en heeft het gemiddeld zo’n vijftienhonderd professionals aan het werk bij vrijwel alle toonaangevende bedrijven en alle aansprekende projecten. Wester: “Een klant als Huntsman Corporation weet dat we de toppers aan ons verbonden hebben. En de beste professionals weten dat we voor bedrijven als Huntsman werken. Op die manier kunnen we iedereen continuïteit bieden.”

‘In kwantitatieve zin is onze database misschien niet de grootste, maar in kwalitatieve zin absoluut de beste’

Dat het vliegwiel draait, betekent allerminst dat je rustig achterover kunt leunen, legt commercieel manager Laurens van Bemmel uit. “Wij investeren enorm veel tijd in ons netwerk van professionals. Wij kennen alle specialisten in de branche – en dan bedoel ik ook echt álle specialisten. Op ieder moment van de dag leggen we in onze systemen vast waar ze zitten, wat ze doen, waar ze graag willen werken en wanneer ze weer vrijkomen. Wij gaan dus niet zitten wachten op een aanvraag van de klant. Zodra de klant met een aanvraag komt, staan de mensen in feite al klaar. In kwantitatieve zin is onze database misschien niet de grootste, maar in kwalitatieve zin is hij absoluut de beste. Mensen die niet aan onze standaarden voldoen, komen niet in de database. Wat dat betreft zijn we echt van less is more. We willen alle professionals persoonlijk kennen en pochen niet met een database waaruit je de meeste mensen nooit zult bellen.”
“Leveren is heilig voor ons”, vult Wester aan. “Dat zit ingebakken in onze cultuur. Als het nodig is, gaan we het hele weekend door om te zorgen dat de klant op maandagochtend zijn professionals heeft.”

Consultants per specialisme

De reden dat STAR alle relevante vakmensen zo goed kent, is de manier waarop de afdeling Delivery georganiseerd is, zegt Van Bemmel. “Vrijwel alle bureaus werken met consultants of accountmanagers die alle disciplines bemiddelen. De ene dag zoeken ze een werkvoorbereider, de andere dag een planner of veiligheidskundige. Daar geloven wij niet in, want dan raak je nooit optimaal thuis in zo’n discipline. Wij werken in Nederland met een team van 35 consultants die allemaal hun eigen specialisme hebben. Zij kennen niet alleen het vakgebied waarvoor ze verantwoordelijk zijn, maar hebben ook innige banden met de klant én de professionals binnen dat vakgebied. Waardoor ze niet alleen vaktechnisch, maar ook op persoonlijk vlak voor een perfecte match kunnen zorgen.”

Wester: “Alles is bij STAR gericht op de klant; daar komt het op neer. Als je kijkt naar onze manier van werken, dan is die exact gespiegeld aan de manier waarop projecten bij onze klanten zijn georganiseerd. Onze consultants richten zich op alle rollen in een projectorganisatie, zodat we onze klanten op alle fronten kunnen helpen. Daarbij is het bieden van leveringszekerheid het allerbelangrijkste. En we gaan daarbij voor maximale kwaliteit. Voorbeeld: een groot oliebedrijf zocht onlangs twintig professionals op het gebied van toezicht en kwaliteitsmanagement. Wij hadden wel veertig gekwalificeerde professionals beschikbaar, allemaal in de A-categorie.”

‘Een groot oliebedrijf zocht twintig professionals; wij konden er veertig voorstellen – allemaal in de A-categorie’

Wester maakt daarbij de kanttekening dat STAR die kwaliteit kan bieden omdat het een ijzersterk netwerk aan projectprofessionals heeft én STAR alleen maar op projecten bemiddelt – het is geen recruitmentbedrijf. “Bij projecten ligt onze kracht. De klant heeft een project te realiseren en heeft daarbij (tijdelijk) behoefte aan goede mensen. Wij kunnen dat probleem voor hem oplossen. Elke klant heeft één key accountmanager, die regie houdt over alle projecten en aanvragen bij die klant. De accountmanager werkt samen met de consultants die supergespecialiseerd op zoek gaan naar de juiste mensen in ons netwerk. Dat deel van het traject heeft ongelooflijk veel diepgang. Uiteindelijk komt alles weer samen bij de key accountmanager en bij de klant. Het is echt een aanpak die behoorlijk uniek is.”

Infra veroveren

Waar STAR een gevestigde naam is in de wereld van oil, gas and power, bestormt het bedrijf nu de inframarkt. Logisch, meent Thomas Wester, want er zit behoorlijk wat overlap in die verschillende bedrijfstakken. Veel functies uit de petrochemie – zoals projectleiders, werkvoorbereiders, veiligheidskundigen, planners en engineers – heb je ook in de infra. En dus bemiddelt STAR steeds meer professionals voor infraprojecten. “We waren al met infra bezig, maar de relatieve coronaluwte gaf ons de gelegenheid om echt even goed gas te geven en ons netwerk uit te breiden met professionals. We zien dat dit zich meteen uitbetaalt, want het gaat eigenlijk boven verwachting. Klanten reageren positief op onze leveringszekerheid en manier van werken.”

Toch is STAR er nog niet, zegt Wester. “Ons powerwheel draait inmiddels ook in de infra, dat durf ik wel te stellen, maar is nog niet op volle snelheid. We zijn een betrouwbare partner en weten vaak te leveren. Maar het is nog niet zo dat we, zoals in de petrochemie, alle professionals kennen. En ook als het om snelheid gaat, zitten we in de infra nog niet op ons topniveau. En met top bedoel ik ook écht Champions League-niveau. In voor ons traditionele sectoren leveren we binnen 48 uur drie geschikte projectprofessionals, altijd. Maar geloof mij: ons doel is het veroveren van de inframarkt en daar zijn we behoorlijk vastberaden in. De komende maanden gaan we daar belangrijke stappen in zetten.”


Supermarkt 2.0
Veel detacheringsbureaus werken voor de hele techniek. Volgens sales director Thomas Wester kun je die het best vergelijken met een generieke supermarkt. Andere bureaus zijn juist in hoge mate gericht op één specialisme, waardoor ze op dat specifieke terrein heel goed zijn. Bij STAR combineren ze die twee werelden en vind je al die specialismen onder één dak. Wester: “Ik vind die vergelijking met een supermarkt wel mooi. Je kunt ons ook zien als een grote supermarkt, maar wel een waar je allemaal speciaalzaken vindt. Een supermarkt met een bakker, kaasboer, slager, visboer en andere specialisten, die alleen de beste producten leveren.”