‘Wij dagen onze mensen uit!’

Een open deur: bij een goed bedrijf draait het eerst en vooral om de mensen. Nog een open deur: CIBER is zo’n bedrijf. CIBER staat erom bekend dat het actief investeert in goed personeel. “En dat doen we vooral door onze mensen uit te dagen.”

CIBER is de laatste jaren fors gegroeid: in 2010 bereikte CIBER Nederland een omzet van circa 75 miljoen, in 2011 wordt dat circa 100 miljoen. Maar die constante groei creëert intussen wel een uitdaging van een heel andere orde, vertelt marketing- en communicatiemanager Wilco Jacobs. “Het aantal opdrachten en opdrachtgevers groeit, en dus moet ons personeelsbestand meegroeien. In 2008 hadden we 350 medewerkers, in 2010 al bijna 500. En alleen al voor dit jaar hebben we nog 150 nieuwe medewerkers nodig. Op dit moment concentreren we ons dus in versterkte mate op het aannemen van nieuwe mensen. We zoeken onder meer projectmanagers, beheerders en uiteraard consultants voor verschillende disciplines waaronder SAP, Oracle, Microsoft, Java en Tibco. 2011 staat echt in het teken van het personeel.”

“Maar we blijven wel kritisch”, zegt Tom van den Berg, algemeen directeur van CIBER. “We stellen hoge eisen aan onze mensen. Daarom zijn we een speciaal recruitmentteam gestart onder leiding van Onno Coenen, voorheen salesmanager bij CIBER. Niet alleen noodzakelijk omdat we onze bestaande klanten ook bij de verwachte groei goed willen servicen, maar we moeten ook projecten bij nieuwe klanten aankunnen.” Daarnaast start CIBER met speciale programma’s voor young graduates en young professionals. “Het is een klas waarin wij instromers in het vak opleiden tot het niveau dat we bij CIBER gewend zijn”, zegt Van den Berg. “Dat doen we voor eigen personeel, maar ook voor mensen bij onze klanten. Niet alleen levert dat in betrekkelijk korte tijd goedopgeleide en gemotiveerde mensen op, het versoepelt ook de interactie tussen CIBER en onze klanten.”

‘Daag mensen uit inventiviteit en creativiteit om te zetten in verbetering van het aanbod’

Ontwikkelen

In een markt met veel aanbod van personeel blijft CIBER dus primair streven naar kwaliteit. En dan gaat het er ook om, om mensen aan CIBER te committeren. “Daarom zorgen we ervoor dat werknemers bij CIBER Nederland ongekende mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen”, zegt Jacobs. “We staan in de branche hoog aangeschreven als het gaat om het scholen en coachen van onze mensen. We hebben die reputatie opgebouwd doordat we ook tijdens de recessie zijn blijven investeren in opleidingen, trainingen, innovatie en social events.” Van den Berg: “Ook hier wordt de lat hoog gelegd; je kunt alleen het beste uit mensen halen door ze veel ontwikkelingsmogelijkheden te bieden. Op die manier krijg je heel tevreden werknemers en ook heel tevreden klanten. Want zij krijgen alleen hoogopgeleide en goedgemotiveerde consultants over de vloer.”

Mensen aan CIBER committeren betekent ook dat je je mensen moet blijven uitdagen, zegt Jacobs. “Bied ze een platform om hun inventiviteit en creativiteit om te zetten in een verbetering van het aanbod: innovatie, verbreding van je dienstenpakket, inspelen op de werkelijke behoeften van je klanten. We werken het liefst met mensen die eigenwijs zijn en een droom hebben. Want die droom kunnen we binnen CIBER samen waarmaken.” Van den Berg geeft een voorbeeld: “CIBER heeft een nieuwe competence group in het leven geroepen onder de naam Enterprise Mobility. Dat is iets wat Patric van Maaren heeft bedacht. Enterprise Mobility betekent kortweg: hoe kun je als bedrijf mobiele apparaten en apps optimaal benutten? Door wereldwijd kennis, informatie en mankracht te delen in de snelgroeiende en veranderende markt voor mobiele toepassingen, om daarmee businessprocessen binnen bedrijven te ondersteunen. Op dat gebied kunnen wij, met onze uitgebreide kennis, een unieke service leveren.”

Triggeren

Maar CIBER wil nog meer innovatieve ideeën uit het brein van medewerkers boven water krijgen. “Daartoe hebben we een echte talentenjacht georganiseerd, een Idols-achtig programma met een wedstrijdelement dat onze mensen moet triggeren om het beste uit zichzelf te halen”, vertelt Jacobs. “We noemen het ‘So you think you can innovate?’. Alle elementen van populaire afvalraces zijn overgenomen: auditierondes, een stem van een vakjury en van het publiek en een knallende finale op 23 november. Tot nu toe zijn er al twaalf inschrijvingen, waaronder een iPad Business Intelligence-oplossing en een ‘social CRM’-oplossing die twitterberichten vertaalt naar ERP- of CRM-systemen.” “In één woord indrukwekkend wat deze mensen bedacht hebben, en hoe gedreven zij zijn”, meent Van den Berg. “De wedstrijd biedt hen een mooi platform om hun ideeën uit te dragen, maar ook zonder dat zouden zij aan hun idee hebben gewerkt.” Diegenen die doordringen tot de halve finale krijgen een coach uit het managementteam en een salesmedewerker om te komen tot een idee dat ook echt te vermarkten is. Op 23 november, tijdens de finale, zullen dan de vakjury en het publiek – allemaal CIBERianen – via sms of Twitter stemmen op hun favoriete idee. Van den Berg: “Innovatie is uiterst belangrijk. Maar niet alleen het eindresultaat van innovatie, ook het proces zelf: het stimuleert mensen om actief met hun vak aan de slag te gaan, om uitdagingen op te zoeken en anderen te enthousiasmeren. Dat is de kern van CIBER.”

‘Wij dagen onze mensen uit!’

Recente stories