‘Wij bieden grootzakelijke diensten in het mkb’

Het mkb heeft met EspritXB een ideale partner als het om ICT en telecomdiensten gaat. De organisatie is flexibel en betrokken. Groot genoeg om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen en slank genoeg om snel passende oplossingen te ontwikkelen. Precies zoals het mkb werkt.

“We zijn geen IT-bedrijf, maar een totaalaanbieder van IT en telecomoplossingen”, opent Karl Heinz van der Made, directeur van EspritXB het gesprek. Dat het telecombedrijf genomineerd is voor de Computable top 100 is terecht. EspritXB is de vijfde grote speler in de markt na KPN, Ziggo, Tele2 en UPC. De markt kent EspritXB weliswaar pas twee jaar; er is een flinke staat van dienst die teruggaat tot 1993. In juli 2008 ontstond de organisatie uit de overname van XB door Esprit Telecom. EspritXB levert ICT en telecommunicatiediensten aan zakelijke en not-for-profitondernemingen in het mkb-segment. Het is een onafhankelijke dienstverlener die gebruikmaakt van vooraanstaande netwerkleveranciers. Een zeer diverse groep van zesduizend mkb-organisaties heeft de weg naar de uiteenlopende dienstverlening van EspritXB gevonden. Dat de naam EspritXB in de markt minder bekend is dan de andere vier telecomaanbieders zal, als het aan Van der Made ligt, niet lang meer duren. “Wij zijn het beste alternatief voor het mkb voor spraak en data. Dat heeft zowel met onze organisatiestructuur als met onze dienstverlening te maken.” Met bijna honderd medewerkers en een breed netwerk van partners in de markt is EspritXB groot genoeg om deskundige en specialistische dienstverlening op maat te bieden, maar tegelijk wendbaar en aanspreekbaar. “We kunnen ons zowel in omvang als financieel en qua mentaliteit spiegelen met onze klanten. Ook wij hebben korte lijnen en kennen onze klanten. Bovendien moeten wij, net als de organisaties waar wij onze diensten aanbieden, opletten wat we doen. Dit betekent dat we gedegen en passende diensten aanbieden waarmee we zorgen voor onze eigen continuïteit en die bij onze klanten. EspritXB is meer van het meegroeien dan van het vooroplopen”, vertelt Van der Made.

 

Lokaal aanwezig

EspritXB levert niet alleen de standaarddiensten, maar werkt ook mee aan de verbetering van de bedrijfsvoering van zijn klanten. Het onderscheid maakt de organisatie in de klantgerichte service, persoonlijke benadering én de ondersteunende wijze waarop ze samenwerkt met klanten. Door de platte organisatie van EspritXB is, bij vragen of problemen, een in spraak of data gespecialiseerde solution consultant snel aanwezig. De oplossingen, ook van complexe vraagstukken, volgen altijd binnen korte tijd. Klanten kunnen bovendien rekenen op lokale aanwezigheid voor ondersteuning. Van der Made: “Natuurlijk spreekt het veel klanten aan dat er snel iemand met verstand van zaken aan tafel kan zitten en dat ze desnoods even met mij bellen als er wat is. Dat houden we graag zo. Maar ook de lokale aanwezigheid met gespecialiseerde en gecertificeerde partners is een belangrijk punt voor onze bedrijfsvoering. Bij adviezen en problemen zijn zij het verlengde van onze organisatie. Deze mensen kennen het mkb in de eigen regio meestal goed en weten wat er speelt. Daardoor zijn wij in staat om het juiste maatwerk te leveren.” EspritXB gaat, om de dienstverlening verder te optimaliseren, partnerschappen aan met resellers. De traditionele wederverkoop wordt een partnerschap, waarin EspritXB zijn businesspartners ondersteunt met onder andere trainingen in productkennis en marketing. Uiteindelijk gaat het erom dat klanten kunnen kiezen uit een zo compleet mogelijk productportfolio. “We kunnen alleen echt maatwerk bieden aan onze klanten als de juiste producten op het goede moment op de juiste plek komen. Dat doen we door kennis delen en consultancy die iedereen ter beschikking staat.”

 

Groeimodel

EspritXB maakt voor het mkb dienstverlening mogelijk die normaal alleen voor grootzakelijke klanten beschikbaar is, zonder dat mkb-klanten daar grote investeringen voor hoeven te doen. Daarbij werkt EspritXB samen met gerenommeerde, betrouwbare partners. De snelheid waarmee een klant nieuwe technieken invoert bepaalt deze zelf. “Wij zien onze dienstverlening als een groeimodel. Een mkb-organisatie moet zowel financieel als organisatorisch kunnen aansluiten op wat mogelijk is. Binnen het mkb bijvoorbeeld zijn nog veel vaste telefoonlijnen in gebruik. Wij kunnen ze stapsgewijs op IP-telefonie brengen en koppelingen maken naar andere diensten, zoals mobiel bellen of pinnen, of bepaalde koppelingen tussen vestigingen onderling maken. Een groot voordeel daarbij is dat wij niet gebonden zijn aan een bepaalde infrastructuur.” Door samenwerking kan EspritXB technisch hoogstaande en tegelijk creatieve concepten bieden voor het mkb. Van der Made illustreert dit met twee voorbeelden: “Met Cisco, wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen, bieden we een concept waarbij direct alles mogelijk is op het gebied van internet, maar waarmee je als ondernemer klein kunt beginnen. Dat financieren wij als het ware voor, en bouwen we samen op. Samen met T-Mobile bieden we een lagere-kostenoplossing voor de volledige integratie van mobiele en vaste telefonie, specifiek voor het mkb.” Een aansprekend voorbeeld van een van de mogelijkheden is de dienst die EspritXB aan de VPRO biedt. Deze omvat managed hosting voor een aantal VPRO-websites, waaronder VPRO.nl en cinema.nl. EspritXB levert en onderhoudt de server en beheert het besturingssysteem en de databases. “Technisch kunnen we veel. Toch blijven we net zo trots op een mkb-ondernemer die via IP-telefonie z’n dienstverlening ziet verbeteren”, besluit Van der Made.

‘Wij bieden grootzakelijke diensten in het mkb’

Recente stories