“Consumenten willen gemak en snelheid bij het afrekenen, fysiek en online”, schetst country manager Nederland Jan-Willem van der Schoot de belangrijkste trends waar Mastercard op inspeelt. Het betaaltechnologiebedrijf is in Nederland verantwoordelijk voor de technologie achter een groot deel van de betalingen en zorgt dat betaalprocessen voor partners efficiënt verlopen.
Wereldwijd betalen
Een innovatie die Mastercard in petto heeft, is dat de betaalpassen met het Maestro-logo die miljoenen Nederlanders gebruiken de komende jaren plaatsmaken voor de nieuwe Debit Mastercard. Ook deze pas is gekoppeld aan een bankrekening, maar met veel meer mogelijkheden. “Met de betaalpas Debit Mastercard kunnen consumenten wereldwijd betalen bij meer dan 100 miljoen acceptatiepunten wereldwijd, in tegenstelling tot de huidige passen die alleen in Europa bruikbaar zijn. Een ander pluspunt is dat je er online mee kunt betalen, op dezelfde manier als met een creditcard. Een online abonnement op bijvoorbeeld een streamingdienst kun je dan gewoon afrekenen met je betaalpas.”
‘Consumenten willen gemak en snelheid bij het afrekenen, fysiek en online’
Ook krijgen consumenten aankoopbescherming met de nieuwe betaalpas, gaat hij verder. “Als je online iets hebt gekocht, kun je de betaling betwisten als levering uitblijft of als het anders is dan afgesproken.”
Meer betaalgemak
De nieuwe betaalpas Debit Mastercard biedt, kortom, meer betaalgemak. Dat geldt ook voor de tweede innovatie van Mastercard in Nederland: Click to Pay, een online betaalmethode die voldoet aan industriestandaarden en zich in veel landen al heeft bewezen als veilig, snel en eenvoudig. “Het betaalgemak dat consumenten gewend zijn in winkels – veilig en snel – bieden we met Click to Pay ook online aan.” Consumenten hoeven hiermee minder vaak te klikken om af te rekenen; vaak volstaat één klik. Daarbij kunnen ze voorkeursadressen aan hun account toevoegen en profiteren van aankoopbescherming.
Ook winkeliers hebben baat bij de nieuwe, veilige en snelle betaalmethode, aldus Van der Schoot. “Als het betaalproces eenvoudiger en sneller verloopt, haken consumenten minder snel af. Uit ons onderzoek blijkt dat bij 80% van de Nederlanders weleens te gebeuren, wat gemiste kansen betekent voor zowel consumenten als winkeliers. Bovendien is het, net als de Debit Mastercard, een methode die wereldwijd veilig en vertrouwd betaalgemak biedt.”
- FD De Wereld in 2024
- Olaf Boschman
- Maarten de Kok
- Download artikel