‘We zetten steeds de mens centraal’

In Nederland is 50% van de verkochte Volvo’s volledig elektrisch, naast plug-in- en mild hybrides. Volgend jaar zal de traditionele verbrandingsmotor in de minderheid zijn. “Nieuwe modellen, aantrekkelijke (private) leasing en abonnementen maken elektrisch rijden betaalbaar.”

‘We zetten steeds de mens centraal’

Verkoopcijfers vertellen een succesverhaal als het gaat om elektrisch rijden, maar Herrik van der Gaag, Managing Director van Volvo Car Nederland en Duitsland, maakt de transitie duidelijk met een concrete auto als voorbeeld. “Onze Volvo XC40 is uitgeroepen tot zakenauto van het jaar 2024”, vertelt hij. “Opvallend is dat deze auto al langer op de markt is. Aanvankelijk met een traditionele aandrijving, vervolgens als plug-inhybride en nu als volledig elektrische auto. In al die varianten scoort de wagen goed.”

Dat illustreert de elektrificatiereis die Volvo en de bestuurders en fleetowners maakten. “Mensen vragen me weleens of Volvo niet te snel gaat bij de elektrificatie. Blijkbaar niet, want anders zouden onze klanten ons niet zo trouw volgen.”

‘Nieuwe modellen, aantrekkelijke leasing en abonnementen maken elektrisch rijden betaalbaar’

Gedragsverandering

Er is discussie over veranderende belastingregels bij elektrisch rijden. Van der Gaag benoemt liever de kracht van het Nederlandse beleid. “Er is vroeg ingezet op elektrificatie. Het ging daarbij om een gedragsverandering en dat vinden mensen lastig.” Door het stimuleren van elektrificatie met subsidies zijn elektrische voertuigen snel omarmd en heeft ons land een sterk laadnetwerk. “Nu zul je gaan zien dat elektrisch rijden minder actief wordt ondersteund, maar dat meer vervuilende transportmodi duurder worden. Door nieuwe modellen en via aantrekkelijke (private) leasing en abonnementen wordt elektromobiliteit voor iedereen betaalbaar.”

Naadloze omnichannel ervaring

Volvo zet in op een omnichannel aanpak. “De site, de app en de fysieke retailer bestaan niet naast elkaar, maar lopen in elkaar over. De klant bereidt zich goed voor en gaat voor die ene laatste vraag naar de retailer. Daar gaat het gesprek dan naadloos verder.” Maar er is meer, legt Van der Gaag uit: “Het gebeurt ook dat mensen naar de zaak komen om een proefrit te maken en online de deal afsluiten. En vergeet niet dat de klantreis niet stopt bij de aankoop; die stopt voor dat voertuig pas op het moment dat jaren later de volgende Volvo wordt gekocht.”

De omnichannel strategie verschilt niet alleen van de traditionele verkooppraktijk, maar onderscheidt zich ook van de puur online werkwijze van nieuwe toetreders. “Wij stellen de mens centraal bij alles wat we doen. Van de veiligheid in de auto tot het persoonlijke contact bij de Volvo-retailer.”

Recente stories