We willen de beste storagedienstverlener zijn én blijven!

Bull heeft de ambitie om de beste storagedienstverlener van Nederland te zijn én te blijven. Deze toppositie kan worden bereikt en vastgehouden door voor nog meer tevreden klanten complexe datamanagementvraagstukken op te lossen. Uitgangspunt zijn de eisen die de klant in relatie tot IT vanuit de business stelt.

Paul Vermolen, directeur Services bij Bull, is vastbesloten om zijn organisatie permanent koploper te laten zijn onder storagedienstverleners in Nederland. “Met name op de aspecten kennis, het nakomen van tijd- en budgetafspraken en de communicatie met klanten scoren we nu al aanzienlijk hoger dan onze directe concurrenten.” “Maar we zijn over de gehele linie erg goed bezig: afgelopen jaar is Bull als praktisch enige ICT-dienstverlener zowel in omzet als in operationele winst gegroeid. Met name binnen managed services en storagemanagement groeien we hard en willen we nog verder groeien. We prijzen ons al gelukkig met een aantal gedreven IT-specialisten, maar we verwelkomen graag nog meer van deze toppers!”

Hoge beschikbaarheid

Hoe zou u de dienstverlening van Bull omschrijven? Vermolen: “Onze dienstverlening kenmerkt zich door een combinatie van pragmatisch en informeel zakendoen. Bull is een puur Europees bedrijf, dat veel kennis en expertise heeft over de specifieke IT-behoeften van de Europese markt. Door onze platte organisatiestructuur en de daarbij behorende korte lijnen kunnen we de slagvaardigheid en de snelheid leveren die door onze klanten zeer wordt gewaardeerd. Niet alleen de lijnen tussen de klant en onszelf zijn kort, maar ook die tussen het management en de projectteams. Het management is vaak zeer nauw betrokken bij de projecten en dat wordt zowel door onze klanten als door onze eigen specialisten bijzonder op prijs gesteld. Binnen een project heerst dan ook geen hiërarchie: het doel is om gezamenlijk tot de beste oplossing voor de klant te komen. Daarom zetten we uitsluitend de beste specialisten in en investeren we veel tijd en geld in de ontwikkeling en borging van kennis. Een belangrijk kenmerk van onze klanten is dat ze allemaal een hoge beschikbaarheid van hun IT-systemen eisen. Het zit bij ons in de genen om infrastructuren te ontwerpen, te leveren en te beheren die onze klanten de hoogst mogelijke beschikbaarheid opleveren. Dat doen we overigens volkomen leverancieronafhankelijk, omdat we alleen op die manier precies de juiste oplossingen kunnen bieden.”

Kostenbeheersing

Hoe ziet de dienstverlening van Bull er in de praktijk uit? Manager Storage & Virtualisatie Cees Heikamp: “Die begint altijd bij het daadwerkelijk begrijpen van de klantvraag. We denken niet in producten, maar in oplossingen. Daarom vindt er altijd eerst een gedegen assessment plaats, waarbij we vaststellen waar de werkelijke pijnpunten liggen in de bedrijfsprocessen van de klant. Om daarachter te komen, lichten we de bestaande IT-infrastructuur volledig door. Dat doen we met behulp van de geavanceerde methodieken van onze consultancypartner GlassHouse Technologies, een onafhankelijk bedrijf dat uitsluitend diensten levert op het gebied van infrastructuurassessments. Doel is om de bestaande infrastructuur, zoals de servers, storage, back-up, archivering en power & cooling, bij onze klanten te optimaliseren. De meeste organisaties hebben bijvoorbeeld door de exponentiële datagroei van de afgelopen jaren veel geld geïnvesteerd in een nieuwe infrastructuur, maar hebben zich niet altijd afgevraagd of die wel optimaal wordt benut. Wij kunnen deze organisaties helpen door erop te wijzen dat de oplossing niet ligt in het aanschaffen van nog meer hardware, maar juist in het optimaliseren van de bestaande storageinfrastructuur. Er zijn inmiddels slimme manieren om bijvoorbeeld minder bedrijfskritische data op te slaan op veel goedkopere media. En met behulp van technologieën als virtualisatie en deduplicatie kun je het aantal fysieke servers consolideren en dubbel opgeslagen data elimineren. De kunst is om de complexiteit terug te dringen, zodat het beheer een stuk eenvoudiger wordt. Daarin speelt uiteraard ook het verminderen van energieverbruik een grote rol. Daarnaast is het belangrijk om te weten wat de business verwacht van de IT-infrastructuur. Niet alleen op korte termijn, maar vooral ook op de lange termijn, wanneer de economie weer aantrekt en de business efficiënte en schaalbare IT-faciliteiten verlangt. De 24/7-beschikbaarheid die nu al in de financiële sector en onlineretail wordt vereist, zal in de komende jaren ook in andere sectoren steeds belangrijker worden. Die hoge beschikbaarheid geldt voor de gehele keten: van dataopslag tot en met foutloze applicatiefunctionaliteit.” Dataopslag was tot nu toe niet echt een onderwerp dat op directieniveau werd besproken. Is daarin al een kentering waarneembaar? Vermolen: “Juist omdat IT en business steeds nauwer met elkaar verbonden raken, vindt de communicatie over onze oplossingen met betrekking tot optimalisatie van de storage-infrastructuur behalve met de IT-afdeling van de klant juist ook met het management plaats. Aspecten als kosten, personele bezetting en groei van de business komen nadrukkelijk aan de orde en dat zijn uiteraard belangrijke managementonderwerpen.”

Successen

Hoe ziet u de toekomst van Bull als storagedienstverlener? Heikamp:“We kunnen aan de hand van de successen die we bij een aantal gerenommeerde bedrijven hebben behaald, vaststellen dat onze oplossingen bij hen daadwerkelijk hebben bijgedragen aan een sterk verbeterde storage-infrastructuur. Met die tevreden klanten als referentie willen we niet alleen de beste storagedienstverlener zijn, maar vooral ook blijven!”

We willen de beste storagedienstverlener zijn én blijven!

Recente stories