Er gaat deze herfst een kaalslag plaatsvinden in ICT”, zegt Tom van den Berg, directeur van CIBER. “Alleen de sterkste bomen overleven de storm. Een boom zoals CIBER. Want zo langzamerhand mogen we wel wat minder bescheiden zijn: we behoren intussen tot de grote jongens.”
Het wordt een hete herfst in ICT-land, en niet alleen de bladeren zullen vallen, maar ook veel bomen die zo rot zijn als een mispel, zo meent Van den Berg. “Dit is mijns inziens de zwaarste crisis in de ICT-branche ooit. Ik heb nog geen significante kaalslag gezien, maar dat gaat wel gebeuren. En dan zijn het de kleinere boompjes én de grote reuzen in het bos die het moeilijk hebben. Na de storm staan alleen de sterkste bomen nog overeind.” Dat ook CIBER daartoe behoort, daarvan is Van den Berg overtuigd. “De basis bij CIBER is meer dan goed: een boom overleeft een storm dankzij een stevige stam en stevige wortels. Die wortels, dat zijn onze medewerkers. Bij ons werkt de top uit de ICT-wereld en daardoor zijn wij de meest stabiele boom in het bos. Als onze mensen de wortels zijn, dan vormen onze klanten de stam.” Van den Berg wijst erop dat CIBER een zeer trouwe klantenschare heeft: “Ons motto is ‘committed to the limit’. We zorgen dat een project altijd op tijd en binnen budget wordt afgerond. Dat kunnen we doordat we zowel het ontwerpen als het implementeren en beheren van ICT-oplossingen in één hand houden. We noemen dat ‘ontzorgen’. Met andere woorden: je moet er als bedrijf geen omkijken naar hebben. Voor veel bedrijven is dat een geheel nieuwe ervaring. Vandaar dat we nog nooit een klant zijn kwijtgeraakt. Sterker nog: veel van onze nieuwe klanten krijgen we op basis van mond-tot-mondreclame. CIBER gaat voor de lange termijn en dus koesteren we onze klanten. En als bedrijf zoek je een ICT-partner die kan zorgen voor continuïteit. Ik zeg altijd: ‘U bestaat over tien jaar nog steeds. Dan wilt u toch zakendoen met een partner die dan ook nog bestaat?’ Onze ‘customer intimacy’ is ook hoger dan bij andere ICT-bedrijven. We laten onze klanten continu merken dat wij blij met hen zijn – en dat we ze heel serieus nemen. We staan in het bos bij de grootste bomen, maar toch is de schaduw die we klanten geven niet generiek, maar echt maatwerk.”
Toprankings
Die schaduw is groter dan zelfs CIBER dacht. “We weten dat we het goed doen, maar het is tekenend dat we steeds meer genoemd worden in rankings van top-ICT-bedrijven”, zegt Van den Berg. “We staan zelfs in de top tien van Brown & Wilsons Global Outsourcing Vendors en zijn vijfde in hun ranking van Worldwide Outsourcing Vendors met de hoogste klanttevredenheid. Het Financieele Dagblad geeft ons de achtste positie in het overzicht van snelst groeiende ondernemingen in Noord-Brabant. Bedrijvig Brabant geeft ons de zevende plaats in de lijst met grootste ICT-bedrijven van die provincie. Ook in de Automatiseringsgids, Computable, Management Team en Intermediair stijgen we naar significante posities in diverse rankings. En dan gaat het om rankings als ‘Financieel krachtigste bedrijven’, ‘Top 100 imago’ en ‘Beste werkgever voor allochtoon talent’. Computable/ TNS Nipo noemt ons de meest gewaardeerde ERP-dienstverlener, de Automatiseringsgids vindt ons de best scorende ICT-dienstverlener ten aanzien van personeelsverloop.” CIBER wordt ook steeds meer opgemerkt door de media, zegt Van den Berg. “Deze maand alleen al verschenen we 28 keer in het nieuws naar aanleiding van onze persberichten over CIBER – en dat is allemaal goed nieuws, dat is het aardige in deze tijd. Daarmee krijg je uit onvermoede bron bevestigd wat je in de markt merkt: we worden steeds serieuzer genomen; zo langzamerhand groeien we naar een nummer-éénpositie. Dat mogen we dan ook wel eens naar buiten brengen: we mogen eigenlijk best wel wat minder bescheiden zijn.”
Business intelligence
Die nummer-éénpositie heeft CIBER al bereikt op het gebied van business intelligence (BI). Van den Berg licht toe: “Geen enkele ICT-dienstverlener in Nederland heeft zo veel kennis en kunde in huis op het gebied van BI. Wij hebben op het BI-vlak bijna 150 ervaren consultants in dienst, die allemaal op de hoogte zijn van de laatste technologieën – en dat is écht BI-zonder!” In een recent rapport van Gartner krijgen de BI-activiteiten van CIBER een positieve waardering. Van den Berg: “Goed dat ook Gartner aandacht besteedt aan klantenbeoordelingen. CIBER werd betiteld als een gedreven en toegewijde dienstverlener. Dat is de beste reclame: klantwaardering.” Uniek in het aanbod is dat CIBER het mogelijk maakt om het hele proces van het verzamelen van sturingsinformatie uit te besteden. Deze dienst, ‘BI as a service’, wordt onder meer afgenomen door NXP.