‘We halen de ondernemer in huis’

‘We halen de ondernemer in huis’

‘De ondernemer en zijn onderneming staan centraal in onze strategie en onze koers’

De beste ondernemersverzekeraar zijn. Dit is de doelstelling van De Goudse, die daarbij meer biedt dan verzekeringsoplossingen. Zo kunnen starters bedrijfsruimte krijgen in het pand van De Goudse en komt er een iPhone-applicatie voor werkgevers. “De Goudse is vanuit ondernemerschap ontstaan”, zegt bestuursvoorzitter Michel Lamie.

Een eigenzinnig no-nonsensebedrijf dat dicht bij de klant staat. Zo zou je De Goudse al sinds de oprichting in 1924 kunnen omschrijven. Het bedrijf, waarvan het hoofdkantoor nog steeds in Gouda is gevestigd, behoort tot de middelgrote verzekeraars van Nederland. “Dankzij onze onafhankelijkheid nemen we een unieke positie in op de Nederlandse markt”, meent bestuursvoorzitter Michel Lamie. “Bovendien zijn we na al die jaren nog steeds een echt zelfstandig familiebedrijf en dat heeft zijn weerslag op onze bedrijfscultuur. We hebben ondernemerschap hoog in het vaandel staan en zijn vooral gericht op continuïteit op de lange termijn. Dat uit zich in onze manier van zakendoen en de binding met onze klanten en onze tussenpersonen. Met zo’n 900 medewerkers zijn we middelgroot, maar een stuk flexibeler dan de echt grote verzekeraars. Hierdoor staan we dicht bij onze klanten en kunnen we snel en flexibel reageren op veranderingen in de markt.”

Focus op mkb

De Goudse is zowel actief op de particuliere als de zakelijke markt, maar de nadruk ligt op de ondernemer en het mkb. “De ondernemer en zijn onderneming staan centraal in onze strategie en onze koers. Dat past goed bij een bedrijf dat zelf ook uit ondernemerschap is ontstaan”, aldus Lamie. Dat gaat verder dan verzekeren, hoewel dat natuurlijk wel vaak het bindende element is. Hij legt uit: “Zo bieden we met onze verzuimverzekering meer dan alleen financiële zekerheid. De ondernemer hoeft zich geen zorgen te maken over de administratieve rompslomp en kan zich concentreren op zijn ondernemerschap. Tegelijkertijd weet hij dat ervoor wordt gezorgd dat zijn mensen zo veel mogelijk gezond aan de slag blijven door doelgerichte preventie en re-integratie.”

Ondernemersleeftijd

De aandacht voor ondernemers komt ook tot uiting in de mediacampagne van De Goudse. Die is opgebouwd rondom het begrip ‘ondernemersleeftijd’. “Iedere ondernemer weet de datum nog waarop hij voor zichzelf is begonnen. En bij iedere ondernemersfase horen nieuwe verzekeringsoplossingen. Bijvoorbeeld wanneer je voor het eerst personeel aanneemt. Om dat te illustreren hebben we radiocommercials gemaakt waarin onze eigen klanten de hoofdrol spelen en gefeliciteerd worden met hun ondernemersverjaardag”, aldus Lamie.

Ondernemerspanel

“Maar,” vervolgt hij, “dan is het natuurlijk wel essentieel dat wij precies dat bieden waar die ondernemer behoefte aan heeft. Om dit nog beter in kaart te krijgen, hebben wij een groep ondernemers uitgenodigd voor een ondernemerspanel. Zo beschikken we over een waardevol klankbord en horen we of we op de goede weg zijn.” Om optimaal aan te sluiten op de behoeften, heeft De Goudse vorig jaar drie pakketten ontwikkeld, die verzekeringen en diensten bieden gericht op specifieke behoeften. BedrijfsImpulz biedt oplossingen voor het bedrijf, bijvoorbeeld als het gaat om aansprakelijkheid en rechtsbijstand, PersoneelsImpulz is er voor ondernemers met personeel en biedt bijvoorbeeld een collectief pensioen en OndernemersImpulz is er voor de ondernemer zelf, bijvoorbeeld als het gaat om arbeidsongeschiktheid.

Verder helpen

De Goudse helpt ondernemers graag verder, niet alleen met verzekeringen en diensten. Michel Lamie: “We werken bijvoorbeeld samen met ondernemersblad Sprout en hebben diverse gezamenlijke publicaties verzorgd, bijvoorbeeld over opvolging binnen familiebedrijven. Zo profileren we ons richting ondernemers. Dat doen we ook door startende ondernemers voor een aantal jaren kosteloos kantoorruimte ter beschikking te stellen bij ons in huis. Dat is redelijk uniek voor een verzekeraar. We helpen de ondernemers zo op weg, halen dynamiek in huis en leren natuurlijk ook graag van hen.” Dankzij innovaties blijft De Goudse vooroplopen in de verzekeringsbranche. “We zoeken bijvoorbeeld continu naar oplossingen voor specifieke groepen ondernemers. Bijvoorbeeld voor zzp’ers in een bepaalde sector. Zo hebben we een compleet pakket ontwikkeld dat helemaal is toegespitst op de horeca, waarin bijvoorbeeld koelschadedekking is opgenomen en dekking voor schade door lekkage uit een tapinstallatie. Ook binnen het bedrijf zoeken we constant naar verbeteringen. Zo zijn we het schadebedrijf aan het innoveren. De komende maanden introduceren we een nieuw schadeconcept, een internetgedreven oplossing via het intermediair. We komen in het najaar ook met een aantal andere vernieuwingen. Zo kan een werkgever binnenkort ziek- en herstelmeldingen doorgeven via zijn iPhone.”

Tussenpersonen

Lamie vervolgt: “We willen een persoonlijk bedrijf zijn en werken bewust samen met onafhankelijke tussenpersonen. Zij zijn namelijk als geen ander in staat om ondernemers goed te adviseren. En daaraan is veel behoefte, want geen bedrijf is hetzelfde.” Al met al heeft De Goudse zich ontwikkeld tot een sterke ondernemersverzekeraar in Nederland. “We groeien dan ook vooral dankzij onze duidelijke focus op deze markt”, besluit Lamie.