‘We bereiken resultaat bewust anders’

Experis Ciber heeft best een uitdagende periode achter de rug. Maar onder nieuwe eigenaar ManpowerGroup maakt Experis Ciber niet alleen een goede herstart; het zet meteen de piketpaaltjes uit voor de toekomst. “Alleen bedrijven die meegaan in de digitale transformatie zullen succesvol zijn. Wij helpen ze daarbij.”

Hij is van huis uit een echte techneut. Commercieel directeur Ruud Burgel maakte vroeger zelf computers en was softwareontwikkelaar voordat hij de saleskant opging. Hij kent het vak dus echt van binnenuit, waardoor hij inzicht heeft in de behoeften van hun klanten en van hun medewerkers. Die combinatie kwam goed van pas toen Ciber dit jaar een nieuwe eigenaar kreeg: ManpowerGroup. Burgel: “ManpowerGroup investeert echt in Experis Ciber omdat we een aanvulling vormen op hun detacheringsdiensten. Dit betekent dat we een eigen positie hebben binnen de groep, en dus kunnen investeren in onze mensen. Met onze technische achtergrond hebben we daar inhoudelijk een visie op, maar we weten ook wat onze klanten nodig hebben.”

“De kracht van de Experis Ciber-aanpak begint ermee dat je medewerkers, de ‘Ciberianen’, enthousiast zijn”. “Voelen ze zich gewaardeerd omdat ze zich maximaal kunnen ontplooien en hun vak kunnen bijhouden, dan slaat dat elan automatisch over op onze klanten.”

Nadrukkelijk blijft alles niet bij het oude, zegt Burgel. “Bij bedrijven supercomplexe IT-projecten tot een goed eind brengen: daar zijn we goed in. Maar we zetten nu ook voor onze klanten de piketpaaltjes voor de toekomst uit. De cloud, internet of things, artificial intelligence: het komt allemaal tegelijk in een sneltreinvaart op ons af. Juist bedrijven die dit omarmen, gaan winnen. In dat proces nemen wij onze klanten mee.”

Burgel: “Vergelijk het met een versnellingsbak: in IT is de ene versnellingsplaat de techniek, die razendsnel ronddraait. Daar moet je de andere plaat – je klanten – zo tegenaan zetten, dat ze allebei even hard draaien. Er is eigenlijk geen middenweg: je draait mee of je draait helemaal niet mee. Wij reiken bedrijven de kennis en middelen aan om in die versnelling te komen.”

 

‘Het nieuwe Experis Ciber komt echt uit ons hart’

 

Core competence

Dat is geen klein kunstje, erkent Burgel: “80% van de bedrijven praat erover, maar slechts 20% ontwikkelt er een plan voor. Aan de andere kant is IT niet langer het exclusieve terrein van de CIO: alle lagen van de organisatie denken na over de inzet van IT. Wij praten binnen bedrijven dus met diverse stakeholders over hun bedrijfsproces: hoe zet je IT in voor marketing, voor voorraadbeheer, voor personeelsplanning et cetera.”

“Dat behoort tot onze core competence, want Experis Ciber zorgt ervoor dat een systeem echt draait, optimaal wordt ingezet en waarde oplevert.  De impact van de digitale versnelling vraagt nu meer van onze IT-consultants. Vroeger kon je als specialist een goede boterham verdienen. Maar mensen willen een totaaladvies, waarbij het niet draait om de IT-oplossing, maar om het effect ervan. Teams moeten dus multidisciplinair zijn, zodat ze over IT én over bedrijfsprocessen kunnen praten.”

Experis Ciber heeft daartoe een ‘cutting edge’-bedrijfscultuur neergezet. Kernwaarden daarbij zijn experimenteerzin, integriteit, een streven naar continue kwaliteit, maar vooral: het stimuleren van de Ciberianen. “We stellen nadrukkelijk: ons talent is ons grootste bezit”, zegt Burgel. “Wij kunnen grote communicatoren zijn en leiders op ons gebied qua kennis en filosofie. Dat maakt onze mensen geweldig!”

Ciberianen hebben een start-upmentaliteit, zegt Burgel. “Het zijn mensen die gedreven worden door vernieuwing, net dat beetje extra doen, maar vooral: denken in oplossingen. Het is deze mentaliteit die onze klanten een voorsprong kan geven.”

“Het nieuwe Experis Ciber komt echt uit ons hart”, zegt Burgel. “Wij doen de dingen op onze manier, heel eigenwijs. Dat woord bestaat uit ‘eigen’ en ‘wijs’. Je kunt dus verwachten dat we op een heel bijzondere manier uit de hoek komen en het net anders doen dan andere partijen. Wij bereiken resultaat bewust anders.”

 

Cultuuromslag

Burgel: “Bedrijven moeten in de nieuwe digitale wereld succesvol zijn. Een eerste vereiste daartoe is dat je de hardware, software en content betrouwbaar en flexibel hebt ingericht. Ten tweede gaat het om digitaal kunnen handelen met klanten en partners. De derde stap is de meest ingrijpende: digitaal denken, zodat je IT optimaal kunt inzetten. Dat vraagt om een cultuuromslag in het hele bedrijf.” Het is belangrijk om bedrijven in dit proces mee te nemen, zegt Burgel. “Onze klanten vragen daar ook naar: ze spreken ons aan op die digitale transformatie, en we worden benaderd voor preferred partnerships. Experis Ciber zal steeds meer bekendstaan als een partij die haar klanten helpt in de veranderende digitale wereld.”

‘We bereiken resultaat bewust anders’

Recente stories