Vodafone faciliteert een optimaal leefritme

Vodafone faciliteert een optimaal leefritme

‘We bieden totaaloplossingen op basis van de integratie van mobiele en vaste data- en telecommunicatie’

Vodafone heeft een visie die verder reikt dan mobiele en vaste communicatiemiddelen ,maar ook onze persoonlijke levenssfeer raakt. “We passen die filosofie ook zelf toe”, vertelt Jeroen Hoencamp, directeur Zakelijk Markt van Vodafone, “en met succes!”

Hoeveel organisaties zouden overwegen om in deze tijd naar de binnenstad van Amsterdam te verhuizen? Gezien de fileproblemen en de hoge huisvestingskosten lijkt dat onbegonnen werk, maar toch is dat wat Vodafone gaat doen. De organisatie heeft vorig jaar een tweede tijdelijk hoofdkantoor in Amsterdam Sloterdijk geopend en zal naar een definitieve locatie vlakbij Amsterdam CS verhuizen. Een zeer bewuste keuze die volgens Jeroen Hoencamp, directeur zakelijke markt van Vodafone, rechtstreeks voortvloeit uit de visie van Vodafone Nederland.

Business in Motion

“Centraal in onze visie staat de convergentie van verschillende communicatievormen en -toepassingen. De basis daarvan is het IP-protocol, zowel voor mobiele als vaste communicatievormen”, legt Hoencamp uit. Vodafone ondersteunt en faciliteert die convergentie nadrukkelijk. “Wij zijn groot geworden met mobiele telefonie en mobiele-dataoplossingen. Maar ons portfolio is de afgelopen jaren uitgebreid, waarbij we ons richten op de totale communicatiebehoeften van onze klanten.” Dit betekent dat Vodafone tegenwoordig naast mobiele telefonie en mobiel internet ook vast bellen, IP-VPN en andere managed-IP-diensten aanbiedt. Die integratie van mobiele en vaste communicatie- en informatiemogelijkheden heeft volgens Hoencamp grote maatschappelijke gevolgen. “De beschikbaarheid van mobiele technologie bevrijdt mensen van hun vaste werkplek”, stelt hij. “Dankzij de convergentie van internetapplicaties en mobiele technologie en dankzij technieken als Virtual Private Networks kunnen medewerkers vanaf iedere plek hun werk doen.” Business in Motion dus, wat niet toevallig ook de slogan is van Vodafone. Een aantal maatschappelijke trends laat de groeiende behoefte aan mobiliteit en flexibiliteit duidelijk zien. “Ten eerste de voortdurende fileproblematiek”, begint Hoencamp. “Ten tweede de naderende vergrijzing die leidt tot krapte op de arbeidsmarkt, met als consequentie dat organisaties een groter beroep zullen moeten doen op mensen, waaronder veel vrouwen, met bijzondere wensen ten aanzien van hun werktijden en -plaats. Ten derde een nieuwe generatie werknemers die meer flexibiliteit wil om werk en eigen leven optimaal te integreren.” Mobiel werken kan volgens Vodafone een oplossing zijn bij deze uitdagingen.

Modern werkgeverschap

Voor Vodafone is Business in Motion geen loze kreet. De organisatie brengt het zelf in praktijk. “Dat begon twee jaar geleden toen we ons tweede hoofdkantoor in Amsterdam vestigden”, vertelt Hoencamp. De inrichting daarvan bood Vodafone de mogelijkheid om zijn visie op modern werkgeverschap op basis van mobiele technologie te toetsen. Het resultaat is opmerkelijk. “Niemand heeft hier een vaste werkplek. We hebben verschillende soorten werkruimten die voor iedereen beschikbaar zijn, waaronder een groot aantal met faciliteiten voor videoconferencing”, aldus Hoencamp. Alle Vodafone-medewerkers beschikken over een smartphone, een laptop met HSDPA-netwerkkaart en webcam. Daardoor kunnen ze overal werken en wanneer ze maar willen. Hoe vaak en wanneer medewerkers op kantoor komen, hangt af van de managers, die door de vrijheid van hun medewerkers ‘management by objectives’ hebben moeten leren toepassen. “Diezelfde vrijheid stelt medewerkers in staat om hun werk aan te passen aan hun eigen leefritme”, verklaart Hoencamp. “Wij geloven niet in ‘life/work balance’. Dat is echt achterhaald. Wij geloven dat werk een integraal en positief onderdeel is van ieders leven.” Hoe belangrijk Vodafone dat leefritme vindt, blijkt uit het feit dat de organisatie het Leefritme Kenniscentrum (zie www.leefritme.nl) sponsort, dat onderzoek doet naar leefritme-aspecten, kennis daarover verzamelt en voor iedereen beschikbaar stelt. Behalve tot een grotere betrokkenheid van de medewerkers, heeft de implementatie van de visie van Vodafone ook geleid tot een aanzienlijke kostenbesparing. “We hebben bijna de helft minder kantoorruimte nodig en besparen 60% op facilitaire kosten.” Dankzij een locatie dicht bij een station en stimulering van het gebruik van openbaar vervoer wordt er ook aanzienlijk bespaard op leasekosten. “85% van onze arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s is eruit.” Dankzij die besparingen kan Vodafone het zich veroorloven om naar hartje Amsterdam te verhuizen. En daarmee slaat de organisatie drie vliegen in één klap: “Een productieve en creatieve werkomgeving, zeer bevlogen medewerkers en een A-locatie”, aldus Hoencamp.

Enterprise Solutions

Vodafone biedt een uitgebreid portfolio aan communicatieproducten en -diensten. De afdeling Enterprise Solutions is verantwoordelijk voor de introductie van geïntegreerde oplossingen voor de zakelijke markt. “Wij bieden totaaloplossingen op basis van mobiele en vaste spraak- en datacommunicatie, vaak in samenwerking met gerenommeerde partners, en kunnen daarbij bovendien het projectmanagement op ons nemen”, legt Hoencamp uit. Vodafone levert volledig beheerde IP-breedbandnetwerken. Hierbij beheert Vodafone het volledige netwerk en hebben klanten via een webportal (de Service Navigator) zelf tot op vestigingsniveau inzicht in de actuele status van het netwerk. Deze netwerken kunnen voor meerdere toepassingen worden gebruikt. Een netwerk koppelt vestigingen, biedt mobiele en thuiswerkers veilige toegang tot het bedrijfsnetwerk, maar over ditzelfde IP-netwerk kunnen ook pinbetalingen en alarmmeldingen worden verwerkt. Bovendien kan het gebruikt worden voor vaste telefonie. “Een volledig geïntegreerd netwerk van één leverancier biedt verschillende voordelen, zoals lagere kosten voor intern telefoonverkeer tussen vestigingen en een toekomstvaste infrastructuur op basis van IP”, besluit Hoencamp.