Vervoer waar Nederland beter van wordt

De trein is de meest duurzame vorm van reizen, naast lopen en fietsen natuurlijk. ProRail verwacht dat de capaciteit alleen maar toeneemt op het spoor. “Voor deze groei hebben we nieuw talent nodig, om de inzet van innovaties en verdere digitalisering te realiseren.”

Vervoer waar Nederland beter van wordt

“Onze scope van werkzaamheden is zo breed, dat we voor iedere IT-specialist een plek hebben”, stellen Arjen Boersma, Directeur ProRail ICT a.i. en Diana Binnenpoorte, Manager ICT Assets & Bedrijfsvoering ProRail. “We zitten midden in de operatie van het spoor – 24/7 – we hebben ons eigen telecomnetwerk, onze kantoorautomatisering is gemoderniseerd en we beheren een van de grootste glasvezelnetwerken van Nederland. Én we zitten op bakken met data. Kortom: er is bijna geen IT-bedrijf als ProRail in Nederland. Op al die vakgebieden liggen technologische uitdagingen: in het logistieke domein willen we meer simulaties en solvers inzetten, waarbij AI een belangrijke rol speelt.”

‘Onze scope van werkzaamheden is zo breed, dat we voor iedere specialist een plek hebben’

ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland. Samen met vervoerders zet ProRail zich in om reizigers en goederen veilig en op tijd op hun bestemming te laten komen. ProRail wil meer treinen laten rijden, op een veilige manier, met minder hinder, nu en in de toekomst. En altijd met aandacht voor de invloed op het milieu en de samenleving.

Maatschappelijke relevantie

“We zijn een bedrijf met maatschappelijke relevantie. Als wij ons werk niet doen, staat de trein stil én ligt Nederland voor een deel plat. Wij hebben impact op de samenleving en zorgen er samen voor dat Nederland draaiende blijft. ProRail wil alleen maar verder vergroenen, omdat de vraag naar duurzame mobiliteit groeit en er nauwelijks fysieke ruimte is om uit te breiden. We hebben talent nodig dat in staat is om puzzels op te lossen en algoritmen te ontwikkelen. Die expertise is misschien schaars, maar onze contacten met hbo’ers en de universiteiten laten zien dat ze er wel degelijk is”, aldus Boersma.

Binnenpoorte: “Ook data scientists en engineers zijn zeer welkom in het domein assetmanagement voor het voorspellen van onderhoud of het automatisch toetsen van ontwerpen. Daarnaast is er natuurlijk ERTMS, het Europese beveiligingssysteem, voor een deel ICT-vraagstuk, met de grote uitdaging om dit verder te ‘dataficeren’.”

Verbinden, verbeteren, verduurzamen

Boersma: “ProRail verbindt, verbetert en verduurzaamt. Maar dit kunnen we alleen samen met anderen. We staan altijd open voor nieuwe ideeën en slimme innovaties. Bij ProRail is veel kennis en kunde waar je met nieuw talent zo op kunt aanhaken. Ook willen we met nieuwe instroom onze sociale diversiteit en de inclusiviteit vergroten. ProRail ICT is enorm innovatief; onze cultuur en technologische sprongen barsten van de energie!”

Recente stories