“Duurzaamheid is meer dan een vinkje van de auditor dat je voldoet aan wet- en regelgeving. Het gaat ons erom dat organisaties écht de transitie naar een duurzame samenleving inzetten. Gelukkig zien we steeds vaker dat dit gebeurt en dat duurzaamheid ook in de bestuurskamer een thema is”, zegt Roy Klaassen. “We bieden dienstverlening van strategie tot uitvoering. We geven advies, we implementeren en verzorgen interne opleidingen voor onze klanten zodat zij op eigen kracht duurzaam en toekomstgericht verder kunnen groeien”, vult Stefanie van de Griendt aan.
Samen met Harry de Haas vormen Klaassen en Van de Griendt de directie van Kyden, sinds dit voorjaar de nieuwe naam van Kirkman Company, YSE en Dialogue, gevormd uit de drie beginletters aangevuld met ‘en’. Dat ‘en’ heeft een dubbele betekenis: het staat voor het grote belang dat Kyden hecht aan samenwerking met klanten en partners én voor een uitnodiging aan gespecialiseerde bureaus zich aan te sluiten bij de missie, de transitie naar een duurzame samenleving te versnellen.
Versnellen van de transitie naar een duurzame samenleving
Die missie omvat het hele spectrum van vraagstukken op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur, kortweg ESG. In de praktijk schakelen klanten Kyden in voor een grote diversiteit aan vraagstukken. “Sommige opdrachten beginnen met de vraag van klanten naar hun bestaansrecht, waarbij we hen helpen hun positie in een duurzame wereld te bepalen. Vervolgens formuleren we samen wat dit betekent voor de producten en diensten, voor de inkoop van goederen, voor samenwerking met partners, voor hun KPI’s en werknemers”, illustreert Klaassen.
“Een provincie vroeg ons het mkb te helpen bij het aantrekken van energietransitietalenten. We creëren een gezamenlijk plan, vinden de juiste talenten én ontwikkelen hun vaardigheden om succesvol bij te dragen aan de energietransitie”, geeft Van de Griendt als voorbeeld. In een andere opdracht hielp Kyden schoonmaakbedrijven om te gaan met financiële zorgen van werknemers die in de schulden dreigden te komen vanwege hoge energieprijzen.
Hoe verschillend ook, vrijwel altijd is de terugkoppeling bij opdrachten dat klanten de samenwerking met Kyden zo ontzettend prettig vinden. “Relaties kiezen voor langetermijnrelaties met Kyden en onze collega’s en daar zijn we trots op”, aldus Van de Griendt.
Hoe kan ik daadwerkelijk een impact maken en niet alleen een vinkje krijgen
De mens verder te helpen
- SD400-2023
- Olaf Boschman
- Maarten de Kok
- Download artikel