Vertrouwd merk voor veilig betaalgemak

MasterCard creëert nieuwe betaalmogelijkheden die aansluiten bij ontwikkelingen in technologie en consumentengedrag, vertelt Arjan Bol. Elke nieuwe mogelijkheid vergroot het betaalgemak en heeft gegarandeerd dezelfde veiligheid als bestaande diensten.

“Betalen is een afgeleide van kopen en consumeren. Wij maken dat makkelijker.” Zo typeert Arjan Bol, country manager Nederland, de dienstverlening van MasterCard. Bijna iedereen in Nederland maakt er vrijwel dagelijks gebruik van, vertelt hij. Zo is MasterCard het bedrijf achter Maestro, de betaaldienst waar de grote Nederlandse banken gebruik van maken. Dit betekent dat veruit het grootste deel van de pinbetalingen wordt gedaan met een betaalpas met het Maestro-logo. “Afgelopen jaar betaalden Nederlanders in totaal 3,2 miljard keer met hun betaalpas, waarvan 135 miljoen keer contactloos. Voor het eerst waren er meer pinbetalingen dan contante betalingen.” Bol verwacht dat die trend doorzet. “Mensen kiezen vaker voor een betaalpas vanwege het gemak.”

Een andere ontwikkeling met impact op het betalingsverkeer is dat de grens tussen fysieke en onlinedienstverlening vervaagt, zegt hij. “Je ziet dat retailers die online begonnen steeds vaker winkels openen. Andersom bieden onder meer supermarkten steeds meer diensten online aan, zoals de mogelijkheid om boodschappen te bestellen via internet en die te laten bezorgen. Bij Airbnb reserveer en betaal je via een app op je mobiele telefoon een plek om te overnachten, om de hoek of aan de andere kant van de wereld.”

Cruciaal voor deze diensten is dat consumenten snel, eenvoudig en veilig kunnen betalen. Vaak neemt MasterCard de betalingsverwerking geheel of deels voor zijn rekening, aldus Bol. “Betalen is nog echt een specialisme.”

Consumenten vinden selfie eenvoudiger en prettiger dan gebruikersnaam en wachtwoord

Selfie

Nieuwe toepassing van technologie ziet Bol ook als een belangrijke trend. Het gaat dan bijvoorbeeld om nieuwe manieren van contactloos betalen. Zo kunnen rekeninghouders van ING en Rabobank inmiddels contactloos afrekenen met hun smartphone. Dit gaat met dezelfde techniek als bij betaalpassen, near field communication. In het buitenland gebruiken Apple Pay en Samsung Pay deze technologie ook. MasterCard is partner bij het initiatief van Apple.

“Interessant zijn ook de extra functies voor Masterpass, onze digitale portemonnee voor de smartphone waar je elke bankkaart aan kunt koppelen. Bij de restaurants van Wagamama in Engeland kun je met een app en Masterpass direct betalen en ook rekeningen delen. Heel handig als het druk is en je naar een volgende afspraak moet.”

Bij onlineaankopen verwacht Bol dat consumenten steeds meer mogelijkheden krijgen voor authenticatie met biometrie. “Dat is eenvoudiger dan een gebruikersnaam en wachtwoord. De resultaten van een proef in samenwerking met International Card Services en ABN AMRO waren positief.” In die proef konden creditcardhouders een halfjaar lang onlinebetalingen bevestigen met een vingerafdruk of selfie. Het doel was om te kijken of consumenten het veilig vonden om zo te betalen. “Drie kwart van de gebruikers is ervan overtuigd dat biometrisch betalen even veilig is als het gebruiken van een wachtwoord of code en dat het aantal fraudegevallen zal verminderen.” Voor MasterCard stond dat overigens al vast. “Consumenten kunnen pas gebruikmaken van een dienst als wij zeker weten dat die minstens zo veilig is als de bestaande technologie en tegelijkertijd hun gebruiksgemak verhoogt.”

Autosleutels

Betaalmogelijkheden komen er ook voor andere apparaten die een internetverbinding krijgen, stelt Bol. Dit past bij de trend van the Internet of Things. In de VS is sinds dit voorjaar bijvoorbeeld een koelkast te koop waarmee consumenten direct boodschappen kunnen bestellen en betalen. MasterCard ontwikkelde hiervoor een app. Een ander initiatief is de samenwerking met General Motors voor betalen met autosleutels. En daar blijft het niet bij. “Met MDES, MasterCard Digital Enablement Service, kunnen we elk apparaat of object met een token geschikt maken voor betalingen. Ook een horloge of zelfs een ring. We moet in de praktijk leren hoe dit zich verder ontwikkelt. Dit hangt helemaal af van hoe consumenten dit willen gaan gebruiken.”

Bol vervolgt: “Er zijn veel veranderingen in de technologie en het koop- en betaalgedrag van consumenten. Dankzij onze expertise en ervaring in het verwerken van betalingen spelen we een belangrijke rol bij het vertalen van die ontwikkelingen in nieuwe betaaldiensten. Daar investeren we volop in. Steeds vaker werken we daarbij samen met partijen van buiten de financiële sector.”

Maar het ontwikkelen van nieuwe betaalmogelijkheden is voor MasterCard geen doel op zich, benadrukt Bol. “Voor ons staat voorop dat elke innovatie het voor consumenten nog eenvoudiger en efficiënter maakt om te betalen en kopen én minimaal dezelfde veiligheid garandeert.”

Vertrouwd merk voor veilig betaalgemak

Recente stories