Verantwoord blijven beleggen, ook in ’24

Het gaat de pensioenuitvoerder Aegon Cappital uiteraard allereerst om het waarborgen van een goed pensioen voor zijn klanten. “Maar wat heb je aan een goed pensioen als de wereld om je heen kapotgaat? Daarom moeten wij er soms voor kiezen om nieuwe koersen te varen.”

Verantwoord blijven beleggen, ook in ’24

Vorig jaar meldde pensioenuitvoerder Aegon Cappital op deze plaats dat de beste manier om bij te dragen aan een duurzame wereld was door in contact te blijven met de fossiele industrie en met bedrijven die nog onvoldoende invulling gaven aan een duurzame bedrijfsvoering. “Maar,” nuanceert Herialt Mens, verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid bij Aegon Cappital, “er komt een moment waarop je tot de conclusie komt dat er niets verandert en dan moet je besluiten om afscheid te nemen.”

‘Hoe meer beleggingen en klanten je hebt, hoe meer impact je kunt maken’

Hij vult aan: “Dit geldt ook voor beleggen in landen. Er zijn landen waar de mensenrechten structureel worden geschonden of waar corruptie welig tiert. Kan je daar wel staatsobligaties kopen? Dan financier je dus in feite die regimes en het antwoord is nee.”
Het is een cyclus, stelt bestuurder Dirk Korbee. “Je gaat met elkaar in gesprek, na verloop van tijd volgt een evaluatie en als blijkt dat er niets ten goede is veranderd en ook dat hier geen uitzicht op is, dan neem je afscheid.”

Samen sterk

Korbee: “Dankzij de overname van Aegon Nederland door a.s.r. eerder dit jaar en de koers die a.s.r. op dit vlak voert, kan Aegon Cappital hier ook extra kracht bijzetten. We hebben nu een gulden middenweg gevonden van engagement en uitsluiting. Eerst praten en als dat niet of onvoldoende snel lukt, dan afscheid nemen. Hier komt bij: samen staan we sterker. Hoe meer beleggingen je hebt en hoe meer klanten je vertegenwoordigt, hoe meer impact je kunt maken.”

Marktkracht

Dit laatste geldt ook voor de uitvoering van de nieuwe pensioenwet, die vanaf 1 juli dit jaar is ingegaan. Korbee: “Het samengaan geeft op alle fronten meer marktkracht. Dit biedt niet alleen financiële voordelen voor beide partijen, maar vooral ook meer mogelijkheden voor onze klanten als het gaat om bijvoorbeeld digitalisering en de ontwikkeling van portals.”

Dit laatste is belangrijk, stelt Mens, want een van de aandachtspunten voor 2024 is ‘communicatie’. “Wij zitten al ruim tien jaar in dit soort regelingen en weten dat communicatie en interactie met onze klanten belangrijker zijn dan ooit. Wij kunnen hen helemaal ontzorgen, maar het mooist is als zij zelf keuzes maken. Hoe meer inzichten wij bieden op relevante momenten, hoe beter zij dit kunnen doen en in de nieuw constellatie kunnen wij meer dan ooit de tools hiervoor bieden.”

Recente stories