Van uitlaat naar range extender

Ondernemend, nuchter, innovatief, flexibel en pragmatisch. Kernwoorden voor de identiteit van familiebedrijf Bosal. Van uitlaten en trekhaken migreert het bedrijf naar hightech oplossingen voor de energietransitie, zoals range extenders en warmtewisselaars. CEO Rene de Wit documenteert het pad.

Van uitlaat naar range extender

De Wit: “Die identiteit, dat Bosal-familiegevoel, hebben oprichter Karel Bos (1928) en de huidige voorzitter, Karel Bos (1961), altijd benadrukt. Nog steeds vindt de familie dat elke werknemer moet voelen dat het ook hun bedrijf is en zo ervaart iedereen dat ook. Daardoor zijn er bij ons lange dienstverbanden, veel commitment en ownership van je rol. Er is alle ruimte om jezelf te ontplooien en binnen je dienstverband ondernemerschap te ontwikkelen. Iedereen hier wordt geïmpregneerd met de Bosal Values als push your limits, agile, teamwork en natuurlijk customer centered. Dat gaat er nooit meer uit.”

‘Onze mensen zijn altijd bereid om voor de klant de extra mile te lopen’

De Wit legt uit: “Neem push your limits: er zijn hier geen beperkingen en je moet elkaar constant blijven uitdagen en daardoor verbeteren. Daar komt ook het teamwork om de hoek kijken. Er is bij ons een sterke betrokkenheid, het wij-gevoel. Dat is het belangrijkste en de basis voor alle values en ons technology leadership. De cultuur van Bosal maakt dat mogelijk. Onze mensen zijn altijd bereid om voor de klant de extra mile te lopen. Dat zie je bij elke vestiging van ons, waar ook ter wereld.”

PMC’s

Bosal realiseert inmiddels een kleine half miljard omzet. Het heeft ongeveer 2500 werknemers, wereldwijd verdeeld over zestien fabrieken, twaalf distributiecentra en zeven R&D-faciliteiten. De Wit: “In Nederland kent iedereen ons als fabrikant van trekhaken en uitlaten, en dan vooral aftermarket, de vervangingsuitlaten. In de rest van de wereld worden wij veel meer als OEM-leverancier gezien; die business is veel belangrijker. We hebben door de jaren heel veel ervaring met het vormen en lassen van dunwandige duurzame rvs systemen opgedaan en hanteren zeer hoge kwaliteitseisen. Voor populaire automodellen, zoals de Volkswagen Tiguan, fabriceren wij de OE-uitlaatsystemen en we leveren die rechtstreeks in sequentie naar de productielijn van Volkswagen. Dat kan alleen als je je productieproces en kwaliteitssysteem op orde hebt; daarin lopen wij voorop.”

Innovatief vermogen

Uitlaten en katalysators zijn nog steeds het grootste onderdeel van ‘Powertrain’, het belangrijkste werkveld voor Bosal. Maar de paradepaardjes die voortkomen uit de Bosal-R&D zijn onder andere een EGHR: een heat-recoverysysteem waarmee brandstofverbruik wordt ingeperkt.

Bosal-warmtewisselaars voorts worden onder andere ook in de nieuwste brandstofcelgeneratoren van Bosch toegepast. Kers op de taart is de participatie in een range-extenderconcept, waarin een turbine of een brandstofcel een (kleiner) batterijpakket van een elektrisch voertuig oplaadt. De Wit: “Mooie voorbeelden van ons innovatieve vermogen, waarmee we op de ontwikkelingen vooruit blijven lopen en meerwaarde bieden aan onze klanten en hun eindklanten; onze missie.”

Visie

De Wit vervolgt: “Wij gaan in ons Purpose Statement naar ‘almost zero emissions’-toepassingen. Toch zien we de verbrandingsmotor niet verdwijnen; er zit nog rek in het beteugelen van emissies en verbruik. Voor trucks en bussen zal de conventionele motor niet verdwijnen. We voorzien dat de voorspelde snelle algehele elektrificatie van personenwagens wel even op zich laat wachten. Erg kostbaar, vele technische hindernissen, gebrek aan mangaan en kobalt, en bovendien is de laadpalen- en gridinfrastructuur in het geheel niet op de voorspelde groei berekend. In plaats van de EV zien wij meer toekomst in een hybride vloot. Daarmee ben je niet afhankelijk van een laadpaal en kun je veel makkelijker lange afstanden afleggen. De hybride is gewoon the best of both worlds en bovendien betaalbaarder voor de consument.”

Mondiale vergroening

Nummer twee op de omzetlijst is ‘Chassis’: trekhaken, brandstoftanks voor vrachtauto’s en seatframes. Vooral bij de trekhaken verwacht het bedrijf sterke groei en zal daarom binnenkort in Oost-Europa een nieuwe fabriek opzetten. Last but not least ‘Energy’. Belangrijkste producten hierin zijn hoogwaardige warmtewisselaars; units voor de industrie, maar ook voor autonome elektriciteitsnetten (minigrids). Bosal heeft hier veel unieke knowhow opgebouwd over hoge temperaturen, drukken en corrosiebestendigheid. Die zal de ambities van het bedrijf gaan dragen.

De Wit: “We verwachten dat in lijn met de mondiale vergroening ons zwaartepunt de komende jaren zal verschuiven van powertrain naar energy. Ook omdat we meedoen in het streven naar de transitie van fossil fuels naar waterstof en e-fuels, als beter alternatief voor batterijen. Onze expertise bij warmtewisselaars zal ons een grote rol bezorgen bij elektrolyse of ‘power to gas’; de kern van het waterstofproductieproces dat aan de basis ligt van waterstofopslagreserves. Daarmee zal onze basis veel breder worden.”

Recente stories