Smit: “VodafoneZiggo, inmiddels in Utrecht gevestigd, heeft bijna alle leasecontracten beëindigd en medewerkers een NS-Business Card gegeven. ABN AMRO in Amsterdam gaf nieuwe medewerkers de eerste maanden onbeperkt OV. 70% koos aan het eind van de proefperiode voor OV Vrij met onze NS-Business Card.”
NS zorgt ervoor dat het OV een aantrekkelijke keuze is met veel gemak, comfort én flexibiliteit. Extra services als busaansluiting, taxi, deelauto en de zeer succesvolle OV-fiets maken de eindbestemming sneller bereikbaar. Inmiddels bieden veel van de 420 NS-stations deze vervoersoplossingen. “Bedrijven besparen op kosten. Ze hebben minder parkeerplekken nodig en medewerkers kunnen hun tijd aangenaam en nuttig in de comfortabele trein besteden”, motiveert Smit. “Maar als collectief leveren ze juist een substantiële bijdrage aan duurzaamheid. NS Zakelijk helpt bedrijven met advies. We maken een analyse en geven de beste oplossing per bedrijf.”
Upgrade NS-stations
De laatste jaren is veel in NS-stations geïnvesteerd. “Vroeger waren sommige no-goarea’s; tegenwoordig zijn het gebouwen van wereldklasse. Plaatsen waar mensen graag elkaar ontmoeten, winkelen en verblijven”, overtuigt Rintel. Daar blijft het niet bij. “Bedrijven willen zich steeds vaker nabij stadsharten vestigen, vanwege de wens van personeel. NS speelt hierop in met investeringen in het rustige deel net buiten het bedrijvige stationsgebied. Wonen en werken boven de sporen komt als aantrekkelijke optie in beeld.”
Op zo’n tweehonderd kleinere stations vindt de komende jaren een upgrade van voorzieningen plaats. Er komen stationswachtkamers, toiletten, watertappunten en aanbod van warme dranken.
Impactrijke prestaties
Dat NS inmiddels behoort tot de top 10 van favoriete werkgevers is verklaarbaar. “We staan dagelijks met 21.000 mensen voor grote uitdagingen. Nederland heeft het drukst bereden spoor van de wereld en we brengen 92,6% van de reizigers (alleen Zwitserland en Japan scoren beter) op tijd naar hun bestemming. Daar zijn we ontzettend trots op”, vertellen de bestuursleden. “Zo ook op de gunstige man-vrouwverdeling in de top en de diversiteit aan culturen binnen NS. De sterk toenemende maatschappelijke bijdrage die wij leveren maakt ons werk meer dan waardevol. Zo veel mogelijk bedrijven moeten voor duurzame mobiliteit gaan. Onze ervaring: als de koudwatervreesfase voorbij is en de eerste stap is gezet, zijn bedrijven en hun medewerkers buitengewoon tevreden over de resultaten”, besluit Rintel.
- MT500-2019
- Harry van Brandenburg
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel